Vyberte stránku

Podle posledního reportu české e-shopové scény válcují velké e-shopy jako je Mall nebo Alza svoji maličkou konkurenci. V reportu se uvádí, že zejména malí podnikatelé svoje e-shopy ruší a zavírají. Proč mě tedy napadlo si jeden otevřít a rozepsat se na téma, jak najít sortiment, který se vyplatí prodávat?

Je to jednoduché, internetová fóra, kde se shlukují podnikatelé všech možných zaměření s těmi, co teprve podnikat chtějí, jsou plná dotazů typu: Co mám prodávat, abych vydělal, Jaký sortiment má cenu prodávat, Má smysl prodávat bílé elektro? Má smysl prodávat věci z číny?

Dotazy většinou přečtu a nijak nereaguji, sama jsem do nedávné doby nevěděla, co prodávat, abych měla slušný výdělek a zároveň neutratila hromadu peněz za reklamu a nebojovala s konkurencí, která mne ušlape svými cenami a servisem.

Něco jsem prodávat chtěla, protože po posledním fiasku s e-shopem, který jsme musela zavřít kvůli hloupým začátečnickým chybám, jsem měla neustále dotěrné pocity, že to prostě nezabalím a zkusím to znovu.

K tomu, že jsem se rozhodla udělat další projekt, mě motivovaly hlavně dluhy, které se na mě smály z účtů a které je potřeba umořovat. Také jsem mohla prostě zamrznout a přestat se snažit. Najít si práci, sklapnout boty k sobě a přestat se o něco pokoušet. Ale já taková nejsem. Já jsem zvyklá bojovat do posledního dechu a halíře.

Tak jsem zatlačila slzu a začala hledat příležitosti, co bych mohla založit a začít provozovat.

Nejprve jsem se poohlížela po segmentu dětských produktů. Pleny, oblečení a kosmetika. Rozeslala jsem dotazy na velkoobchodní odběry všem dodavatelům, kteří by se mi hodily do konceptu.

Koncept byl vytvořit e-shop s produkty pro děti v eko i normální kvalitě. E-shop měl nabídnout kompletní sortiment.

Pak jsem to, co mi naposílali dodavatelé a co jsem si rozepsala, hodila na papír a dala se do přemýšlení.

TIP: Nesnažte se prodávat všechno za každou cenu. Musíte mít marže a vydělávat. Charitu dělá červený kříž. Vy podnikáte za účel zisku.

Počítala jsem a počítala a zjistila, že spousta produktů nemá marži v prodeji ani 10 %. Některé i méně. Pak jsem se podívala do Google vyhledávače a zjistila, že některé z produktů, které by se mi líbily prodávat, jsou tak silně zastoupené obchody, že pro mě nemá smysl zakládat další e-shop s takovým smíšeným sortimentem.

Navíc jsem zjistila toto:

  • většina existujících e-shopů má většinu toho, co já bych chtěla prodávat, skladem
  • dodací lhůty mají od 1 do 3 dnů
  • ceny mají nižší než jsou doporučené MO ceny výrobců
  • musela bych strávit hodiny plněním e-shopu, protože většina z dodavatelů nemá automatické feedy
  • někteří dodavatelé mají absurdně vysoké vstupní objednávky

Tím pádem jsem zjistila, že založit další takový e-shop by pro mne nebylo ani trochu dobré, výhodné a nejspíš by to byla ekonomická sebevražda. Po prvním týdnu práce bych zjistila, že některý z gigantů trvale snížil ceny, nebo dodavatel doprodal kolekci a už bych se nechytila. Nestihla bych dodávky zákazníkům, protože bych musela čekat na větší množství zboží od stejného výrobce, abych mohla objednávat a nakonec by mě položila stejná chyba, jako u Equiworld.

Když jsem to spočítala detailněji, neměla bych na to ani cashflow. Marže by mi nedovolili odvádět zisk, platit reklamu a nakupovat zboží.

Takže tohle jsem zavrhla.

Chvíli jsem nad tím nepřemýšlela a začala se věnovat něčemu úplně jinému. Nechala jsem téma e-shopu spát. K e-shopu jsem se vrátila až v době, kdy jsme s kamarádkou řešily otázku nákupu nových dek pro naše koně.

Nákup se zdál být problémový, protože jsem v e-shopech, které jsem znala, nenašla správné gramáže dek, typ a nakonec byly všechny deky, které by odpovídaly požadavkům, cenově mimo. Říkala jsem si, přece nemůžu uvalit za jednu deku 5000 Kč, tolik peněz nemám.

A pak mi někde vzadu v mozku konečně doběhl nápad. Před rokem jsem si udělala seznam firem, které bych chtěla oslovit skrze můj bývalý e-shop.

Seznam jsem našla a začala procházet všechny možnosti.

Nic se mi však úplně nehodilo do krámu. Tak jsem na internetu začala hledat seznam výrobců, kteří vystavovaly na mezinárodním veletrhu Spoga horse v Kolíně nad Rýnem.

Z předešlých návštěv jsem věděla, že se tam náhodou našlo několik zajímavých novinek, které jsem doposud neznala a na podobné veletrhy jezdí svoji firmu představovat i nové nebo menší společnosti, které mají zájem o nové kontakty (jinak by tam nejezdily, kdyby to tak nebylo).

TIP: Menší firmy nebo takové, které jsou otevřené spolupráci, najdete na velkých tématických výstavách a na veletrzích“.

Spoga mě nezklamala. Ze seznamu vystavovatelů jsem vytipovala jména z evropského kontinentu. Věděla jsem, že se mi nechtějí řešit cla ani podobné dovozové záležitosti, a proto mi na původu prodejce velmi záleželo.

Našla jsem dva výrobce, kteří nabízeli přesně to, co jsem hledala u nás v ČR, ale nenašla. A tak přišlo nadšení a druhé kolo průzkumu trhu s novým produktem. Na papír jsem hodila čísla nákupu produktů, marže, dovozové poplatky a doby expedice ze zahraničí. Dále jsem zapisovala detaily, jako zda má dodavatel automaticky aktualizovaný systém pro objednávky svých obchodníků, kolik e-shopů ze zahraničí produkty bere, čím přepravují a kolik stojí balík do 30 kg zaslaný do ČR. Nakonec jsem rozhodila sítě na facebookové skupině, kde se nacházejí koňáci a prubla tak trh, zda by byl o produkt zájem také u potenciálních kupců.

Výsledky mě překvapily a bylo jasné, že jsem narazila na černou díru.

Jak mi seděla čísla?

  • marže na produktech byla okolo 50 až 60 % z prodejní ceny
  • obchodnící měly připravené naplněné sklady
  • zásilka z EU vyšla na 17 euro a na 27 euro u druhého za balík 30 kg
  • expedice na základě zaplacení konfirmace ihned druhý den
  • obchodníci mají vlastní systém pro dealery s aktuální skladovostí
  • nulová výše vstupní objednávky
  • velká range produktů, gramáží a dohledatelné reference na produkty od zahraničních partnerů

Zaměřila jsem se tedy na tuto konkrétní skupinu produktů a vytvořila e-shop www.kavalino.cz.

E-shop jsem spustila během dvou dnů na Shoptetu. Nejprve jsem si jej nachystala v testovacím režimu, nahrála produkty pro prodej, vytvořila strukturu a napsala dva články na téma výběr deky na koně. Poté jsem celý e-shop vydesignovala do zapamatovatelného designu, přidala pozitivní zelené prvky a nastavila konkrétní parametry u produktů tak, aby každý, kdo přijde na konkrétní produkt našel informace o velikostech, materiálech, střihu a mohl ihned deku koupit.

Třetí den jsem koupila doménu, která se pojí s koňmi (cavalo – kůň) a je krátká, výstižná a zapamatovatelná. Nasadila ji podle návodu na web a zaplatila nejnižší tarif (351 Kč).

Druhý den e-shop fungoval. Založila jsem fun page na Facebooku, e-mail a nastavila potřebné informace k fakturaci. Večer jsem si připravila příspěvek na Facebook, nahrála ho do tří skupin zaměřených na konkrétní téma – tedy koně a šla spát.

Ráno jsem měla v objednávkách celkem 5 objednávek v celkovém obratu přes 15.000 Kč

Byla jsem celkem překvapená, protože jsem takový zájem nečekala.

První objednávku jsem tedy chtěla uzavřít v pátek, abych mohla zákazníkům deky rozeslat co nejdříve. Během víkendu jsem ještě dokomunikovala další deky se zákaznicí, které se nemohla rozhodnout a nakonec jsem týden zavírala s celkovým obratem 29.189 Kč a ziskem 11.363  před odečtením nákladů a přepravu dek směrem do ČR. Což  u tohoto dodavetel bylo 17 euro – 442 Kč a před zdaněním příjmů (celkovou částku budu platit až po podání dańového přiznání).

E-shop samozřejmě prodával i nadále a do 15.12 vytvořil obrat 70.444 Kč. Z toho nakonec vznikla celková čistá marže 28.302 Kč před zdaněním.

  • Celkové náklady na provoz e-shopu: 351 Kč
  • Náklady na reklamu: 0 Kč
  • Náklady na poštovné do ČR:  cca 2000 Kč

Proč to vyšlo?

Nejspíš se ptáte, proč tohle vyšlo a jestli je to vůbec model, který je perspektivní i do budoucna. Vyšlo to proto, že jsem se zaměřila na úzký segment zákazníků a našla jejich specifické bebínko, potřebu, za kterou jsou ochotni platit. Nemyslím si, že je náhodou, že to je sortiment velmi blízký mému předchozímu podnikání a zároveň koníčku.

Naopak v tom vidím jasný vzorec.

Tento konkrétní segment bych nebyla schopná odhalit, pokud bych sama nepocítila nedostatek a nebyla prostě ochotná položit palbu za o třídu vyšší produkty v pro mě nedosažitelné relaci. Navíc jsem dokázala posoudit, jak silná nákupní síla tu je a zda se jedná o věc spotřeby, potřeby nebo chtíče.

Zjednodušeně se dá říct, že jsem na svou vlastní ranku našla náplast, kterou chtělo x-dalších lidí. A to je cesta, kterou se musíte vydat, pokud chcete najít odpověď na otázku, jak najít sortiment, který se vyplatí prodávat. Nehledejte zboží, které se vám osobně líbí a možná byste ho chtěli koupit.

TIP: Hledejte „náplasti“ na vaše konkrétní problémy a bolístky. V nich se skrývají peníze.

Pokud máte nějakou specifickou potřebu ve sportu a nešli jste na ni řešení, poohlédněte se tam. Je zcela pravděpodobné, že někde na světě (pro vás bude nejspšíš snazší hledat v EU) se najde někdo, kdo na vaši bolístku našel náplast a je připraven s vámi obchodovat.

Jaký sortiment se tedy vyplatí prodávat? Úzce zaměřený, vybraný na základě počtů, které zvládne i malé dítě. Pokud chcete prodávat ledničky, nejprve si něco o ledničkách zjistěte, kontaktujte dodavatele, podívejte se na marže, vysledujte konkurenci. Třeba zjistíte, že ledničky jsou naprostý nesmysl a že vás vlastně ani nezajímají.

A pak jednoho dne zjistíte, že vlastně potřebujete nějaký dobrý organizér do ledničky. Budete hledat a hledat a nic kloudného v ČR nenajdete. Konkurence bude slabší nebo žádná a produkty budou drahé nebo nebudou přesně takové, jaké byste čekali.

„V tu chvíli začněte řešit dodavatele. Ne dříve, protože akorát ztratíte čas dělat něco výdělečného a zbytečně se rozmlsáte“

Nejprve musíte mít bolístku, pak najít řešení, zkontrolovat trh a poté najít dodavatele s dobrými cenovými podmínkami pro perspektivní obchodování.

PS:. kdybyste chtěli vytvářet takové jednoduché obrázky jako je tento s hlavami, použijte nástroj zdarma Canva.

Máte nějaké konkrétní zkušenosti sami ze svých bussinesů? Jak jste hledali tu vaši niku, která vám dělá radost a peníze? (schválně neříkám obraty, protože to je pro mě imaginární číslo a mě zajímají tvrdý peníze za který se moje dítě nají a obleče).

Dejte mi vědět do komentů, ráda s vámi o tom vyměním pár dalších amatérismů:-)

 

Díky a jděte spát (je asi 22:58 mého času)

Helena