Popisky. Každý den jich sama napíšu desítky. Mít popisek u každého produktu je pro mě automatické. Pak jdu někam nakoupit, na nejaky e-shop a něco online jinam, než jsem zvyklá, něco hledám a nestačím se divit. Popisky chybí, nebo se podobají jeden druhému jako vejce vejci. I s chybami. A bohužel mnohdy neobsahují ani základní informace o produktu, třeba takovou velikost produktu.

Proč je pořád tolik e-shopů s tak mizernou prezentací produktu? To je záhada…

Nebo ne?

Produkt bez popisku je jako obchod bez prodavače.

Z počátku jsem si myslela, že na to ti lidi prostě kašlou. Že jim to je jedno. Ale začínám zjišťovat, že je to trochu složitější. Majitelé (skoro vždy si je píší sami – málokdo má na na zaplacení profesionálního copíka) často sami nevědí, co by měli s produktem dělat. Myslí si, že stačí napsat název, dát fotku a je to.

Prodáváme.

Pak ale většinou přijdou na to, že to nestačí. Lidi mají hromadu dotazů, nebo produkty hodně vracejí, nebo je pro jistotu ani nekoupí, případně ani na e-shop nezavítají.

TOP bludy mezi e-shopaři

  • Vystavím produkt na e-shop a lidé se o něm sami dozvědí.
  • Čím víc produktů budu mít, tím spíš mě Google dá nahoru na první stránku.
  • Když ten produkt znám já, nejspíš ho zná každý, kdo se o něj zajímá.
  • Rozměry jsou přeci poznat z fotky.
  • Rozměry si každý najde na internetu – případně je zná.
  • Když nemám dobrou fotku, bude stačit ta tmavá, neostrá (jakákoliv…).
  • Není třeba o produktech psát, dám levnější cenu a lidi to stejně koupí.
  • Popisky si vezmu od dodavatele, ti je mají určitě správně.
  • Vezmu si popisky od konkurence, prodávají oni, já budu taky.

Přijde vám něco z toho povědomé? Jste mezi těmi, kteří kopírují popisky u konkurence nebo nechávají původní od dodavatele?

Tak zbystřete.

Protože právě tohle může být jeden z problémů diky kterému si nevyděláte ani na studenou vodu.

Mrkněte se na návod, který jsem pro vás připravila. Možná se dozvíte, kde je zakopaný pes a JAK se vlastně ty popisky dělat mají a taky PROČ.

Což je podle mého ještě důležitější než JAK.

Proč?

Pojďte se podívat na to, proč byste si měli udělat na e-shopu pořádek a začít psát vlastní popisky ke zboží.

  • aby zákazník věděl, co kupuje
  • snížení vratkovosti (řekněte jak je to velké nebo kam to pasuje a máte o problém méně)
  • zvýšení spokojenosti (zákazník dostane to, co čekal a doporučí vás dále)
  • zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů (originální popisky mají roboti rádi a ještě více lidi)
  • zvýšení tržeb (když přijde víc lidí na relevantní dotaz, víc jich nakoupí)
  • snížení zákaznických dotazů (chybý tabulka velikostí? brzy se někdo zeptá na velikost nebo nenakoupí)

Osobně jsem se setkala s několika přístupy popisování produktů. Majitelka e-shopu jeho plnění nechala na zaměstnancích. Neudělila žádné pokyny k plnění a kvalitu následně nekontrolovala. Během několika málo měsíců se e-shop proměnil v anarchistickou zónu, kde zboží doplňovali naráz tři zaměstnanci, každý podle svého. Produktům chyběly popisky, fotky, a taky se vůbec na e-shopu nezobrazovaly.

Druhý případ byl člověk, který měl malý e-shop o desítce položek. Nabyl dojmu, že on neumí psát, a tak všechno kopíroval. Nakonec skončil po několik měsících. Dostal Ban od Googlu:-(

Jak na to?

Nemotejme se kolem horké kaše. Produkty nejsou žádná věda, pokud vám tedy nemají vydělávat peníze a zajistit chleba a střechu nad hlavou.

Pak by jste se měli produktům maximálně pověnovat a opečovávat si je jako zlatou husu co snáší zlata vejce.

Co musí produkt mít:

  • Správný nadpis
  • Krátký popisek
  • Fotografie
  • Další podrobné fotografie
  • Cenu
  • Tlačítko Do košíku (Koupit)
  • Dlouhý popisek
  • Informace o materiálu
  • Informace o péči
  • Velikost
  • Technická data

Produkt z Alza.cz – mrkněte se na to, jak vypadá perfektní popisek

Nadpis

Název produktu je jeho neodmyslitelnou součástí. Bez něj produkt neuložíte. Jak zvolit správný název? Pokud se jedná o novinku a v ČR ji ještě nikdo neprodává, musíte vybrat název sami. Když já zadávám nové produkty, hledám na Googlu podobné slovní spojení a hledám shodu.

Podle výsledků pak upravuji výsledný název. Druhá věc je napsat název produktu, který už někdo další prodává. Nejrychlejší je napsat opět celý název do Googlu a kouknout, jak danou věc pojmenoval obchod na první neplacené pozici.

Dotaz na Heurece – podle tohoto jsem nadpis skutečně nepsala, prodáváme čechům ne anglicky mluvícímu publiku…

Pomůže taky Heureka. Zadáte název a vyjedou vám mutace. Ale pokud se jedná o kostrbatinu, podle které si nedomyslíte hlavu ani patu, je lepší produkt popsat normálně česky. Píšete pro lidi, ne pro Heureku.

Krátký popisek

Mají ho všechny systémy pro tvorbu e-shopů. Některé e-shopy na míru na to kašlou. A lidi, co popisují produkty, často taky. Já na to nekašlu.

Co do krátkého popisku uvádět? Rozhodně tam dávám informace, které si nedomyslím z obrázku. Taky se držím pravidla, že pokaždé, když na e-shop vleze člověk neznalý, měl by okamžitě vědět, co otevřel za produkt. Pokud hledá například nosítko na malé dětičky a přišel z vyhledávání právě sem na Belly Button, měl by se dozvědět zásadní informaci už před tím, než bude scrollovat na popisek dlouhý.

Takhle to má jeden z konkurenčních e-shopů – isatky.cz

Nic moc…řekla bych. Asi bych to poznala, ale co když bych byla příbuzný a nic o tom nevěděla… neodejdu?

A tady další konkurent… detskyruzek.cz

Tento e-shop se ani neobtěžoval... brouczech.cz

Možná to tak je schválně, možná je to Meybelline:-)

Fotografie

Pokud není fotka – není prodej. To by musel být hodně zoufalý člověk a tu věc prostě moc chtít a musel by ji mít jen ten konkrétní e-shop, aby jí koupil bez fotky. Jednoduše co oči nevidí…

Pokud má eshop vymazlené fotografie a nahraje co možná největší množství detailních fotek, je mnohem vyšší pravděpodobnost, že zákazník takové zboží koupí právě u něho.

Kdysi jsem udělala na Equiworld.cz takový test..

Ten spočíval v tom, že jsem k jednomu konkrétnímu produktu nahrála originální fotografie natočené z mnoha úhlů. Byly vidět krásné detaily.

Napsala jsem i velmi osobitý popisek, který daný produkt popsal, jak nejlépe mohl, a pak jsem sledovala procento nákupů v Google Analytics v poměru s návštěvami produktu. Výsledky byly skvělé! Téměř 70 % lidí, kteří přišli na stránku produktu, si ho koupili. A nebyl to produkt pro každodenní spotřebu, něco co kupujete, protože musíte… Tohle byla fajnovka, kterou si dlouho rozmýšlíte.

Náhoda?

Fotky umí zázraky. Stačí, když k fotkám dáte reálné záběry a uvidíte, co se bude dít.

Naprosto dokonale to má vyřešené Zoohit.

Fotografie jednoduše nefotí sami, ale nechávají zákazníka, aby se zapojil. Je to jako lavina, která těží z principů sociálního schválení v přímém přenosu.

Naprostý opak tohohle vymazleného způsobu prezentace fotografií produktu je tento na www.majka-shop.cz

Kdepak je ten šátek? Upozorňuji, že ani po zvětšení lupou se nedostanete k lepší fotce. Druhý záběr na černý rámeček má evokovat látku, ale v tomhle případě je to zbytečné.

Pokud by vám měl na web „vtrhnout“ takový produkt, radši ho tam nedávejte. Nikdo si ho nekoupí. Není přece tak těžké sehnat originální fotografie od výrobce, které mají dostatečnou velikost pro web. Já sama se vždy všech výrobců ptám na fotobanky, kam si ukládají fotografie a na přístup k nim.

Nemá-li výrobce pořádné fotky, nedávejte produkt na web. Nic vám to nepřinese. Jen zbytečné odchody lidí z webu.

Cizí logo na fotce?

Ještě zmíním případ, kdy nahráváte na web fotky s cizím logem nebo cizím vodoznakem. Běžně si výrobce chrání svoje fotografie proti stahování metodou blokování stahování přímo v prohlížeči. Další metodou je právě nevkusný vodoznak nebo logo přes celý obrázek.

Pokud na tohle narazíte, chtějte po výrobci originální fotografie a počkejte si na ně. Já jednou čekala na originály asi 14 dní. Komunikovala jsem si je anglicky s italem a víte co mi nakonec přišlo? Flesh disk. V době cloudů trochu k pousmání.

Příklad:

Tento produkt, který jsem vám našla na webu majka-shop.cz, je jedním z těch, který se neprodává. Prokliky na něj jsou super, je jich tam hodně, neustále na produkt někdo chodí, ale ouha…

Nikdo ho nekupuje a má 100% okamžitého opuštění.

Korále s vodoznakem cizích webovek? Zrovna tento druh produktů lidé často kupují samostatně, protože problém s bolavými dásněmi u miminek řeší většinou nárazově a okamžitě…

Na fotkách jsou jasně vidět webovky výrobce. A čecháček se kolikrát sám dopídí toho, že výrobci bývají o něco levnější než prodejci. A co udělá? Přepíše adresu a jde nakoupit tam.

Cena

Další věcí je dobře napsaná a viditelná cena produktu. Osobně nemám ráda obchody, kde musím otočit každou věc desetkrát, abych se dozvěděla, kolik ta daná věc vlastně stojí. Někdy na produktu cedulku nenajdu vůbec a tím pádem to nekoupím.

Představte si situaci, kdy stojíte nad mrazákem, hledáte svůj oblíbený nanuk a na mrazáku je asi tak tisíc cedulek, které nemají v názvu skutečný název nanuku, ale jen nějakou divnou zkratku a čárkáč.

U e-shopu se vám tohle naštěstí nestane. Většina systémů vám nepustí produkt „mezi“ lidi dřív, než máte vyplněnou cenu. Ale jsou takové e-shopy, které mají místo ceny nulu. Nebo e-shopy, kdy vůbec netušíte, která cena pro vás platí. Případně takové e-shopy, které mají sami zmatek v DPH, nezobrazují konečnou cenu u produktu a připočtou vám DPH až v posledním kroku objednávky.

Cenu si dobře ošetřete, zjistěte si správné DPH a zařazení produktu do určité skupiny (pokud se stanete plátcem). V případě, že budete neplátce DPH, tak se vám na e-shopu nic jako slovo DPH objevit nesmí. Dejte na to pozor. Jsou za to sankce.

Všechny ceny, jako neplátce, uveřejňujete jako konečné. Nikde nic o DPH nezmiňujete.

Dlouhý popisek

Společně s fotografií se nejvíce podílí na tom, zda daný produkt od vás zákazník koupí.

Díky dlouhému popisku zákazník jednoduše pochopí, co mu je nabízeno a pokud zjistí vše, co k nákupu potřebuje vědět, je vyšší pravděpodobnost, že nakoupí zrovna u vás.

Dobrý dlouhý popisek by měl odpověďět na zákazníkovy otázky:

  • co?
  • proč?
  • jak?
  • jak velké?

Popisky byste měli psát sami pokud nemáte zaměstnance, nebo vytvořit šablonu, kterou budou zaměstnanci dodržovat a podle ní pojedou při plnění e-shopu. Vytvořit produkt, udat cenu a zkopírovat popisek od konkurence vás totiž může stát mnoho peněz.

  • Za prvé nic neprodáte
  • Za druhé nebudete vidět
  • Za třetí utratíte čas pro nic a ten je drahý…

Příklad dlouhého popisku na obchodě majka-shop.cz. Jasný výstižný, strukturovaný plus použité odkazy na důležité informace k produktu.

Popisek by měl dále odpovědět na důležitou otázku ohledně velikosti produktu, jak je věc dlouhá a široká, nebo zmínit přepočet velikosti na centimetry. Lidé se na to často ptají. Druhým nejčastějším dotazem na Equiworldu bylo: „Prosím vás, můžete mi změřit tohle a tohle?“

Pokud věci nemáte skladem, těžko to můžete změřit, a proto takovým dotazům předcházejte. Uveďte tabulky, přepočty, rozměry. Pokud je nemá výrobce na stránkách, doptejte se.

Na zákazníka, který se takhle ptá se ale nezlobte. Většinou to nedělá ze sportu nebo aby vás naštval. Takový člověk o tu věc třeba skutečně stojí, ale není si jistý. Nejistota ho dovede buď k opuštění stránek nebo k dotazu. Pokud podá dotaz, snažte se ho co nejlépe vyřídit a prodejte mu tu věc! Neodbívejte ho. Nese vám peníze.

Dalším plusem v detailním popisku jsou prolinky na důležité související produkty nebo články. Pokud máte produkt, o který se nějak speciálně pečuje nebo potřebuje nějaké úpravy před použitím, napište článek na toto téma, umístěte ho na web a prolinkujte s daným produktem.

Lidé často hledají doplňující informace a vy jim je naservírujete kompletní. Pak máte opravdu výhodu před těmi, kteří se o to nestarají a je jim jedno, jestli prodají nebo neprodají.

Chyby a překlepy, nic konkrétního o produktu. Za mě palec dolů.

Na obrázku nahoře vidíte ukázku z e-shopu https://www.detskyruzek.cz a produkt, který bych asi ani jako těhotná z obrázku úplně nepoznala. Popisek je hodně strohý, neříká nic důležitého, chybý informace o velikosti, péči o produkt a samotný popis mě moc neuklidnil a na důvěře v produkt nepřidal.

Na další hezkou ukázku se můžete jít namlsat a inspirovat třeba do e-shopu Econea.cz

Pěkně strukturovaný, dobře popsaný výrobek. Možná až trochu dlouhý popisek. Osobně jsem ho nedočetla do konce.

Technická data

Moderní době vládnou přehledně seřazená technická data v úhledných tabulkách. Mě se také líbí, dobře se v nich orientuje. Ale ne všechna technická řešení umí hezkou přehlednou tabulku a ne každý má na ni čas a buňky.

Já třeba patřím k té druhé kategorii, která na to nemá buňky. Vytvořit tabulku je pro mě nadlidský úkon a tak většinu technických dat řeším odrážkově takto:

Takhle to řeším v popisku já. Už se mi tento styl osvědčil jako přehledný pro zákazníky.

Technická data můžou být návodné a nápomocné pro pány, kteří potřebují ty technikálie vědět, aby se rozhodli k nákupu. Pro ženy mohou být skvělým záchytným bodem a ujištěním. V technických detailech byste měli napsat všechny detaily, které jsou skutečně směrodatné a můžou ovlivnit samotný nákup.

Zajíc v pytli

To jsou hlavní body, které byste měli u každého produktu mít, pokud vám na prodeji a zákaznících skutečně záleží. Nejsou jediné, které ovliňují prodej, ale jsou těmi nejhlavnějšími.

Co se může stát, když si produkt nevymazlíte? Kromě toho, že ho nikdo nekoupí se můžou stát další dvě věci:

  • Zákazník balík vrátí v zákonné lhůtě
  • Zákazník produkt reklamuje

Osobně se mi přihodily oba případy a to několikrát, než jsem začala přemýšlet nad tím, jak takové blbé situace odbourat.

V prvním případě má zákazník na vrácení produktu nárok že zákona. Ale předcházet tomu můžete právě dobrými informacemi v detailu produktu a dobrými fotkami detailů. Kupující musí vědět, co kupuje. Nemělo by dojít k zmatení. 

Ve druhém případě, reklamace, se většině dá předejít. Zákazníci u mě často reklamovali věci, u kterých nezvládli údržbu a produkt se jim z neznalosti zničil. To nebyl jejich fail, ale můj. Nerozepsala jsem péči už v detailu produktu a většinou jsem se neobtěžovala poskytnout návod do balíčku.

Chyba!

Popište péči o produkt co nejsrozumitelněji a přidejte info i do balíčku. Nic tím nezkazíte a předejdete třeba 50% reklamací.

Jednoduše neprodávejte zajíce v pytli.

Zbytečně produkt nevychvalujte ale ani neshazujte nulovými informacemi. Jedno i druhé se vrací jako bumerang a kopne vás to do zadku.

Buďnebudete prodávat, nebo budete naopak řešit spoustu vratek a reklamací jen proto, že zákazník nepochopil co kupuje.

Tak ať se vám daří co nejlépe a pokud děláte chyby, nezlobte se na sebe. Nikdo učený z nebe nespadl a všechny chyby se dají napravit. Buďte hlavně pořád nadšení a nenechte si svoji myšlenku otrávit.

S pozdravem

Helena