Téma dosahu příspěvků na sociálních sítích je čím dál víc diskutované. A to hlavně kvůli změnám, které opeť skrouhnou organické šíření poustů firem.

Podobnou zprávu Facebook vypustil někdy v roce 2016. Já sama omezování dosahu sleduji už nějakou dobu.

Příspěvky se šíří podstatně hůře. Najednou máte z 1000 shlédnutí, které jste běžně dosahovali, pouhou desetinu. Všichni ti fanoušci, které jsme dlouhodobě získávali na profily, si teď budou moci vychutnat hlavně Newsfeed složený z příspěvků svých přátel a rodiny. Moje zprávy se k nim nedostanou, pokud je nepodpořím penězi nebo je neudělám více virální (a to vyžaduje hodne kreativity, času a testování).

Fanoušci uvidí: kde se kdo opil, zda má teta nového psa, nebo jestli jste se dnes vyfotili opět z levé strany s našpulenou pusou.

Uniknou jim ale nové příspěvky od obchodů, které navštěvují a nedozví se o parádních novinkách, pokud si vás sami nezvolí ke sledovani ve výsledcích na Timeline.

Kolik může stát probojovat se těm spravným lidem na timeline?

Těžko odhadnout, ale v průměru od 1. do 5. Kč. Některé reklamy jsou ale podstatně dražší. Jiné naopak lacinější. Záleží na tom, na koho cílíte, kdy zobrazujete, kam zobrazujete a jak často, a také jaký máte vizuál.

Jedno je jisté. Bez reklamy to už na Facebooku jen tak nepůjde. Ty doby, kdy jsme zveřejnili úžasnou fotku s fialovým postrojem na psa a výzvou: „Máme novinku, co nikdo nemá!“ A přišlo x objednávek, jsou pryč.

Dnes musíme vytáhnout peněženku a cálovat Zuckerbergovi do kapsy.

Ale jo. Já to beru. Nechci nic zadarmo. A Facebook je prostě dobře navržený a nabízí velmi zajímavé možnosti. Bylo až moc snadné a moc levné dostat se ke správnému publiku.

Proto tu mám pár tipů, jak efektivně spravovat firemní profily, které mají přivést zákazníka na vaše stránky, ještě před tím, než začnete stiskněte tlačítko promovat.

Tipy

1. Nekupujte stránky s mrtvými LIKE

A nedoporučuji ani jinou formu obchodu s LIKE. Like u vaší stranky začínají mít úplně jiný význam, a je potřeba přemýšlet, kdo vás sleduje. Kdo je váš fanoušek. Protože budete vytvářet reklamy hlavně pro vaše publikum. Je to levnější a efektivnější.

Lépe se prodává někomu, kdo vás zná.

A pokud si přivedeme na stránky fanouška, kterého váš produkt nezajímá a něco mu nabídneme, bude to jako házet hrách na zeď.

Takže fanoušky sbírejte jen na kvalitní content, nebo zajímavé soutěže či nabidky. Content upřednostňuji. Soutěže sice podporuji, ale musí se umět udělat.

2. Ukažte, že máte jména a jste lidi.

Sice jste možná větší společnost, ale lidi mají rádi lidi. Ne takové to „my máme“ a „my umíme“.

Je faktem, že raději čteme zprávy a pousty od lidí, kteří nás něčím baví. I když třeba píšou o věcech co nás moc nebaví. Čteme je rádi, protože je známe a věříme jim. Myslíme si, že nám mají co říct. Pak u nich mnohem radši něco nakoupíme.

Důvěru i brand můžete budovat i pokud prodáváte třeba okapy.

I takové nudné téma, jako jsou právě okapy, mohou mít dobré a aktivní publikum a zarobit na Facebooku. Dá se říct, že čím nudnější a nebo dražší produkt, tím nutnější je originální přístup k Facebooku a komunikaci na něm vůbec.

Já osobně bych kulila oči, kdybych otevřela Facebook a bafla na mě reklama, kde mi jistý „Pepíček od vedle“ ve videu začne ukazovat deset nejvtipnějších postupů, jak lidi čistí okapy svépomocí a nakonec přidá jeden na tuty snadný a ověřený trik.

Až budu řešit okapy, na jeho firmu si vzpomenu. Když to bude vtipné jistě to budu sdílet dalším, aby se poučili a pobavili.

3. Tone of voice

Co to je? Už jste o tom slyšeli? Přeloženo – tón hlasu. Jak mluvíte. Děláte si legrácky? Dáváte najevo emoce emotiikonami? Máte vůbec nějaký Tone of voice?

Pamatujte, že když spolu mluví dva lidé, je mnohem snazší zapamatovat si toho druhého podle jeho nálady v hlase, podle tónu, podle slovních obratů. Ale psaný text postrádá jak zabarvení hlasů, tak naladění. V psaném projevu se musí tón nahradit obraty, které vás budou charakterizovat. A náladu nahrazují emotikony.

Dejte si záležet a mluvte k publiku všude stejně. Na Facebooku i v e-mailingu.

Prosím vás mnohokrát, už nepoužívejte vykřičníky. Vůbec!!!!

4. Svoje aktivity vyhodnocujte

Mnoho firem a podnikatelů se domnívá, že je to ztráta času, dělat ty Facebooky. Proč taky. Stejně nic moc nenesou. To mě vytáčí do vrtule.

Jak to ti lidi jako vědí, že to nic nenese?

Nedávat obsah na socky nenese nic těm, co to za A) neumí změřit, za B) neumí zmeřit.

Pokud nemáte na svých webových stránkách Google Analytics, nemůžete nikdy s jistotou říct, že vám aktivita z FB nic nepřinesla.

Celkem běžný je tento scénář:

Irena je žena ve středních letech. Na Facebooku narazí na článek o vyhlazování vrásek pomocí obličejové jógy. Říká si, to je ale pitomina. Článek nedočte, zavře ho.

Za týden jí to nedá, je jí už 35 let a začne v ní hlodat šotek. Co když už je stará? Prohlíží se v zrcadle a nakonec skončí u počítače kde hledá krém na vrásky pro mladší pleť.

Projde tři e-shopy a není spokojená s výsledkem. Pak narazí ve vyhledávání opět na článek o vráskách na zralejší pleti a 90% úspěšnosti ve vylazování pomocí obličejové jógy.

Článek už přečte celý. A tady začíná zábava. Prvně o józe slyšela na Fb, nyní už hledá informace o krémech v Googlu.

Jóga jí vrtá hlavou další dva dny, kdy v zrcadle vidí už i takové vrásky, které ani nemá.

Pamatuje si vaši doménu, a za další dva dny jde napřímo a čte další články. Začíná mít pocit, že bez obličejové jógy nemůže žít . Fakt by mohla jóga pomoci?

Nic za to nedá, krémy jsou dražší než jeden e-kurz. Vyzkouší jednu z malých technik z blogu a připadá ji to super. Má méně napnutou kůži. Vrací se a kupuje celý kurz za 1500 Kč.

Získej zpětnou vazbu

Máš pocit, že se ve svém projektu ztrácíš? Potřebuješ pochopit, proč lidé tvoje stránky opouštějí a nic si nekupují? Chceš vědět, jak to dělat lépe? Řekni si o zpětnou vazbu.

Omezená nabídka.

Její cesta: Facebook, Organic, Direct, Direct

V GA uvidíte last click Direct. Ovšem její cesta začala na Facebooku, kde došlo k vnuknutí. Tomu se říká funnel. Nebo také see, think, do, care.

To je vám povědomé? Co by paní jógínka prodala nebýt Facebooku?

Možná vůbec nic. Chybělo by tam to vnuknutí.

Multikanálové konverzní cesty nejsou nic nenormálního. Dnes jde o naprosto bežný jev, který když pochopíte, jste na půlce cesty k úspěšným kampaním na Fb.

Pokud to je na vás moc, je nejlepší mít na tyhle aktivity pomoc v podobě správce Facebooku a připravit společně plánTen by měl pracovat s GA a umět vám říct, které aktivity něco nesou a které nic.

5. Mít nějakou strategii

Mít strategii znamená nestřílet brokovnicí na dálku po tetřevovi, ale mít poměrně přesně kalibrované hledí a dobrou pušku a být dobrý střelec a přesně mířit. Zatímco profily bez strategie jsou nudné a mrtvé, nebo  naopak chaotické, ty dobré na Facebooku vydělávají peníze.

Dobrá strategie se zamýšlí nad tím:

  • Co komunikujete
  • Jak to komunikujete
  • Komu to komunikujete
  • Kdy a jak dlouho to komunikujete
  • Za kolik to komunikujete
  • Co z toho budete mít

A také rozpočet, který je využit na maximum. Ne maximální rozpočet…

6. Pište, pište, obrázkujte, videujte

Lidi chtějí váš obsah. Já chci třeba vědět, zda náhodou můj oblíbený e-shop nemá akci na moje oblíbené masti na pleť. A když mi to nedá vědět, tak o nezjistím a neušetřím (i na Fb můžete nastavit remarketing nebo požádat zákazníka o e-mail do vaší databáze).

Takže mluvte, dávejte vědět, co se u vás děje. Že máte třeba nové produkty, nové zaměstnance, že hledáte pomocníky…

Ale když nic neřeknete, nikdo nepřijde a nenakoupí.

Je to srozumitelné?

Jaké máte zkušenosti Vy s obsahem na Facebooku? Kdy a co uveřejňujete? Podělte se v komentech:-)

Těším se

Vaše Helena Lachowiczová