Vyberte stránku

Je výroba na zakázku udržitelná?

Co myslíte? Vytváříte vy sami na „zakázku“ nebo vytváříte svoje výrobky „na sklad“ a poté prodáváte? Co se vám osvědčilo? A jak jste na tom se svým časem, výplatami a udržitelností?

To jsou velmi ožahavé otázky, které každý z tvůrců, ať dělá cokoliv, musí začít v určitou chvíli řešit. Hlavně otázka, zda je model tvorby na přání nebo „až si zákazník“ objedná udržitelný a profitabilní. Dokáže takový model zajistit stálý příjem do vaší domácnosti? Dokáže vám takový model každý měsíc zaplatit účty a zajistit potřebný klid na tvorbu?

Z mé zkušenosti to možné není.
 
Vysvětlím.

Zakázková výroba

 
Hlavní roli v tomto modelu tvorby hraje totiž zákazník. Ne vy. Vše se přizpůsobuje právě a jen zákazníkovi. Musíte vytvářet marketing okolo vaší tvorby a čekat, až přijde zakázka. Poté ji zpracovat, vykomunikovat, nacenit – což je také kámen úrazu.
 
V praxi si málokterý tvůrce umí nacenit tvorbu na zakázku se vším všudy i s penězi do plusu před samotným započetím tvorby. Zvlášť, pokud se jedná o věc, kterou ještě nedělal, nebo o něco, na co nemá vytvořený mustr.
 
Pak je tu materiál, náročnost a spousta komunikace okolo zakázky. Nakonec zjistíte, že třeba něco nevyjde jak mělo, předěláváte to, aby se líbilo a zahučíte tam časem ještě mnohem víc. Ve výsledku jste rádi, že zakázka je hotová.

Máme tu čekání na zakázku, snahu nějakou zakázku získat (například vkládáním příspěvků do FB skupin, komentováním apodobně…) a dále vyjednávání o zakázce. Další věcí je, že ne každý zákazník je schopen nakonec akceptovat výslednou cenu.

Osobně se mi stalo několikrát, že jsem na FB fun page ve zprávě komunikovala třeba celý večer se zákazníkem, který měl jasné představy. Chtěl udělat tohle a tohle, vybral si materiály, o cenové hladině byl cca srozuměn a když jsem mu výsledek nacenila, včetně všeho co chtěl navíc, cuknul.

Já jsem strávila 2 hodiny komunikací a ve výsledku z toho nic nebylo. Samosebou tomu leze zabránit jasně vyvěšeným ceníkem, ale ne každý, kdo zavítá na vaše stránky půjde a bude se pídit po ceníku. Většinou se nadchne a a rovnou jde objednat.

Poté se spálí vyšší cenou a jelikož vás třeba ne úplně dobře zná, není ochoten zaplatit víc než je jemu příjemná mez.

Ve výsledku jste ale jako tvůrce zákazníka stratili a s ním i svůj čas.

Co znamená zakázková výroba pro tvůrce?

Ano, jistě budou zákazníci, kteří si rádi objednají něco krásného na míru a jsou ochotni zaplatit. Ale pro tvůrce to znamená několik věcí, které opět nejsou příliš profitabilní:

  • Musí si držet sklad materiálů, z kterých si může zákazník vybrat – ve skladu má vázány peníze.

 

  • Musí i tak vytvářet marketingové aktivity, které mu přinesou zakázky – mohou ale nemusí.

 

  • Jeho tvorba je nepřenositelná a nezastupitelná – to je v případě vážnější nemoci vaší nebo dětí, vážný problém.

 

  • Nikdy nemá jistotu co bude za týden – s tím se špatně plánuje a kalkuluje.

 

  • Zákazníci jsou netrpěliví – i když většinou znají dobu dodání, jsou často netrpělivý a vytvářejí tlak.

 

  • Není prostor na chybu – pokud vytváříte něco na zakázku, nemáte příliš prostoru na chybu.

 

Výroba na sklad a prodej

V tomto modelu hraje hlavní roli tvůrce. Záleží na něm, kolik a čeho vytvoří a jak to umí prodat. V tomto modelu musí tvůrce vytvářet okolo své značky a své tvorby marketing, stejně jako v předchozím případě. Výhoda číslo jedna je, že může svoje výrobky prodávat i napřímo lidem, které jeho tvorbu neznají a to díky FB nebo Adwords reklamě. Může oslovit mnohem širší publikum a získaz tak mnohem více prodejů. 

Druhou věcí je, že okolo hotových produktů již nemusí se zákazníkem tolik komunikovat. Vše, co je důležité a potřebné o produktu sdělit, sdělí tvůrce formou popisu u produktu na vlastním e-shopu.

Otázku materiálu jsme řešili i výše u zakázkové výroby. Zde je to jasné. Pokud chci vytvářet výrobky na sklad a prodávat, přirozeně mě to bude táhnout k vytváření „kolekcí“, které budu moci navrhnout dopředu. Tím pádem si budu moci rozmyslet i potřebné materiály a spočítat náklady na výrobu. Nakoupím materiály jen na tu danou kolekci a jakmile ji vyrobím, vložím na e-shop.

Jako tvůrce nemusíte utápět peníze v udržování obrovských zásob a skladu, který stejně nejste schopni ihned zpracovat a akorát vám leží v tzv:“syslírně“.

Nepopiratelnou výhodou je, že vás ve tvorbě nikdo nevyrušuje tvoříte přesně takovým tempem, které zvládnete a je vám příjemné a máte ho spočítané. Nehoní vás netrpělivý zákazník ani vy sami na sebe nevytváříte tlak. Nemusíte se bát toho, že se to nebude líbit. Zákazník ví, do čeho jde.

K tomu, aby si mohl produkt prohlédnout pořádně můžete vytvořit ještě vhodnější podmínky a poskytnout třeba video produktu nebo pro fajnšmejkry 3D model.

Pro začátek bude stačit více kvalitních fotek.

Co znamená tvorba na sklad pro tvůrce?

Tvorba na sklad má skutečně mnoho výhod. Mezi nimi jsou tyto:

 

  • Nemusíte držet sklad – utápět finance v materiálu, který třeba nakonec nepoužijete a nebo si jej nikdo nevybere.

 

  • Není na vás vytvářen tlak – nemusíte se strachovat, zda se bude líbit, nebo zd to stihnete i když teď máte doma virózy a nejste schopni ani sejít schody.

 

  • Máte svobodu v plánování času – a čas na sebe, na děti, a rodinu, na cokoliv.

 

  • Budujete značku založenou na výrobcích – ne na sobě.

 

  • Jste zastupitelní – můžete si najít výpomoc a práce delegovat.

 

  • Máte prostor udělat chybu – když se něco nepovede, není to konec světa.

Už máte rozmyšleno, kterou cestou půjdete?

První cesta je vhodná jako přivýdělek pro někoho, kdo má dost volného času a peněz. Pro ty z vás, kterých je myslím většina, kteří chtějí svoji tvorbu překlopit v podnikání a zajistit z ní dostatečný příjem sobě a rodině, je vhodnější druhá varianta.

Druhá cesta je těžší. Musíte se naučit prodávat a budovat značku. Na druhou stranu, pokud tohle zvládnete, mnohé získáte.

 

 

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

Marketingový specialista

 

Jsem marketingový specialista na volní noze. Mezi moje hlavní skills patří tvorba marketingových strategií pro malé a střední značky. Vytvářím krásné a funkční weby na WordPressu a e-shopy na pluginu WooComerce. Mezi moje klienty patří například arki.cz, majka-shop.cz, ricpic.eu, wolfox.cz.

Založila jsem šicí dílnu pro moji nemocnou maminku www.sibabi.cz