Vyberte stránku

Je vytvoření e-shopu náročné? Jak moc toho musím umět? Co se po mě bude vyžadovat? A zvládnu to vůbec? S internety moc neumím a tak si nejsem jistý/á…

Trápí tě podobné otázky? Nebo máš vůči vytvoření vlastního e-shopu předsudky? Pojď se se mnou podívat na moje malé zamyšlení a možná i ty si utříbíš svoje myšlenky a pomůže ti to k posunu směrem ke tvému vysněnému cíli.

Jak vytvořit e-shop?

Snadno.

V dnešní době rychle a na pár kliků. Ale začnu znovu, od úplného počátku. Od myšlenky. Tam totiž vytvoření e-shopu začíná.

Na úplném začátku založení e-shopu musí být vaše myšlenky, že e-shop vytvořit chcete. Ale to nestačí. Myšlenka musí trochu uzrát a vykrystalizovat.  Aby z ní nebyl jen planý pokus o cosi, ale aby měl e-shop skutečný účel a plnil to, co od něj očekáváte.

Osobně jsem založila několik e-shopů a pomáhala zakládat další desítky e-shopů. Zažila jsem i spoustu motivací k založení e-shopu. Od „zbohatnu snadno a rychle“ po mnohem vyzrálejší úvahu „můj e-shop je logickým krokem, bude mi obchodním partnerem v prodeji a místem, kde budu uzavírat a realizovat obchod s klienty, kteří mají zájem o moje produkty“.

Jistě si domyslíte, co způsobila první z výše jmenovaných motivací. Nic. A to doslova. Z vytvoření nevzešlo nic dobrého, ničím to nepokračovalo. Nikde nebyla vidět hodnota a smysl a samotný zakladatel brzy zavřel.

Takže jak vytvořit e-shop?

Hlavně motivovaně. Motivovaně a s reálným plánem.

Co od toho očekávám?

Máš myšlenku, že chceš vlastní e-shop? Tak si pojď svoje myšlenky napřed trochu ujasnit a načrtnout. Já k tomu používám celkem jednoduchou metodu. Pro začátek. Samosebou existují i další, trochu komplexnější metody ujasnění si cílů a myšlenek jako je například můj milovaný Canvas, ale pro začátek si postačíš s tužkou, papírem a trochou volného prostoru na přemýšlení, škrtání. Neboj se o svých plánech mluvit nahlas se svými přáteli nebo s rodinou.

 

Potřebuješ si ujasnit:

 

1. Co mě k založení motivuje?

2. Co chci založením e-shopu dosáhnout?

3. Jak má e-shop zlepšit to, co momentálně dělám?

4. Jaké vlastnosti má e-shop tím pádem mít?

 

Tvoje motivace

Tvoje motivace bude tvým pohonem k založení, vytvoření a zprovoznění e-shopu. Jde ale o proces, který krystalizuje postupně. To měj na paměti.

Motivace provozovat e-shop se může v různém čase různě měnit, ale motivace založit jej by ti rozhodně neměla chybět.

Nemusí přijít hned. Může se objevit náhled, nebo vykrystalizuje při smršti mozků. Samosebou, pokud ti někdo druhý říká, vytvoř si e-shop, prostě ho mít musíš, má ho každý… Tak to STOP. To není TVOJE motivace. To je cizí motivace a cizí sny a tužby, které si skrze tebe realizuje.

Motivací není ani konkurence. Konkurence ho má taky a prodává, takže když ho vytvořím, budu prodávat taky. Ne.

Tak to neplatí. Motivace nemůže přijít zvenčí. Pokud tě někdo tlačí, nutí, hecuje – není to dobře. Raději si na papír napiš heslo PROČ CHCI E-SHOP a rozepiš kolem něj to, co tě napadá.

Motivace musí vzejít z tebe. Z tvé tvorby nebo z tvé práce. Z toho, co chceš dokázat. Musí vzejít z tvých tužeb a požadavků. Musí vzejít z tebe samotného. Z čisté inspirace. Ano, můžeš se inspirovat ostatními. Třeba vzhledem, funkcemi. To není na škodu. Učit se musíme od lepších. Od těch, kteří již něco dokázali.

Proč to děláme, nám nemůže nikdo vnuknout. To musíme cítit sami.

2. Co chci založením dosáhnout?

Jak jsem zmínila na začátku, mám zkušenosti i s tím, že pomocí e-shopu chtějí být lidi bohatí. Chtějí zbohatnout, mít hodně peněz. Jenže to samo o sobě nefunguje. Pokud máte,jako motivaci něco neurčitého, imaginárního, nedosažitelného, tak to nebude fungovat. K provozu se nedonutíte, bude vás to hrozně štvát, nebudete spokojení a nakonec skončíte.

Věřím, že spousta z vás, kteří čtete tento článek, máte ve svých cílech aspoň trochu jasno. Pokud ne, pomohu vám si myšlenky ujasnit.

Pro začátek si odpovězte na tyto otázky:

  1. Proč chci mít online prostor, kde vystavím svoje výrobky?
  2. Jaké tužby mi to pomáhá naplnit?
  3. Jaké problémy pomůže e-shop vyřešit?
  4. Jak pomůže mému zakazníkovi?
  5. Pomůže mi změnit nebo vylepšit moje hlavní cíle?

Na první otázku si musíte odpovědět pravdivě. Proč chcete mít online prostor? Chcete na něj přivádět vaše zákazníky? Chcete pomocí vlastního prostoru budovat vlastní značku nebo jméno? Máte již vlastní produkt, nebo budete produkt teprve vytvářet? Už jste nějaké produkty prodali mimo e-shop?

Druhá otázka je zaměřena hlavně na vás. Jaké osobní tužby bude e-shop a prodej na něm naplňovat? Chcete díky prodeji na svém vlastním prostoru docílit, aby jste se stali finančně nezávislí na muži/rodině/matce/státu/zaměstnavateli? Chcete mít víc času na sebe a svoji rodinu a usnadnit si obchod, který již probíhá třeba na sociálech?

Je spousta tužeb. Mohou se měnit.

Další otázka vám pomůže zjistit, co vám e-shop pomáhá vyřešit. Vám. Ne zákazníkovi. Potřebujete mít přehlednější nabídku? Chcete budovat příběh skrze vaše stránky? Lépe působit? Chcete nabídnout doplňky k vašemu hlavnímu produktu nenásilně a vkusně? Potřebujete hladký proces nákupu? Lépe se orientovat v objednávkách?

Předposlední otázka souvisí se zákazníkem. Co bude pro zákazníka lepší? Bude se umět lépe orientovat v nabídce? Bude se cítit jistěji a nerušeně při nákupu? Bude si moci vybrat sám doplňky a něco navíc? Získá z návštěvy a nákupu u vás pocit, který se vá jinak nedaří předat? Získá něco navíc?

A poslední otázka. Pomůže vám e-shop s vašimi cíli? Změní nějak to, jak nyní fungujete? Budete mít víc času? Více práce? Více objednávek? Nebo bude jen ztrátou času, budete se o něj muset starat, živit jej a platit a nic nepřinese?

 

3. Vytvoření e-shopu jako proces

 Je toho z počátku hodně? Výhoda je, že jsi už proces vytvoření započal. Vytvoření e-shopu osobně nedatuji od registrace domény nebo založení hostingu, či pronájmu „krabicového e-shopu“, ale od utříbené myšlenky a od plánů nanečisto.

Prostě je to proces. 

Představte si, že si stavíte dům, chcete v něm bydlet. Také to nebude nahned a musíte si ten dům napřed vysnít, poté nakreslit, zpracovat plány atd… I u e-shopu to je stejné. Utříbením myšlenek to začíná. Pokračujete pak tím, že svoje myšlenky někam sepíšete, necháte uzrát a znovu se k nim za pár dní vrátíte. 

Ještě stále vám připadá mít e-shop jako dobrý nápad?

Pokud ano, tak super. Můžete se pustit do dalšího kroku. 

Od kud tohle asi známe:-)

4. Hlavně se nenechat ochromit

A teď přijde ta nejdůležitější rada dnešního článku. Nenechte se ochromit. Nebuďte hloupí a nezačněte si stahovat hromadně e-booky ve stylu (jak vytvořit svůj první e-shop, jak na SEO, jak na marketing…).

Zjistíte totiž, že okolo e-shopu je spoooooousta informací a nebudete schopni identifikovat to, co skutečně potřebujete v začátcích UDĚLAT a co počká. Jako jedna moje klientka, která si přišla jen pro radu, říkala:

„Já jsem si zaregistrovala ten E-shop rychle, k čemuž než jsem dospěla, uplynuly další 3. měsíce a pak jsem otevřela administraci e-shopu, celá natěšená, že budu vkládat produkty a večer, že to oznámím světu a ztuhnul mi úsměv. Nebyla jsem schopná se rozhodovací paralýzou pohnout dál! A k tomu děti na krku a řev v pokoji. Byla jsem znechucená. Samé Meta cosi, SEO a další podivné názvy, že jsem netušila, kde co mám udělat a radši jsem to zase zavřela. Už to je zase měsíc a já nemám NIC!“

Takže takhle ne. Pokud nebudete připraveni na svět, který se vám založením e-shopu otevírá, tak vás to paralyzuje stejně, jako moji klientku.

Vím to sama. I mě se to stává celkem pravidelně u nových věcí nebo aplikací, které neznám a potřebuji se s nimi skamarádit. Už si na to dávám pozor a připravím se, než do toho vlítnu. Nebo si o tom něco načtu a pak postupuji systematicky. I e-shop bude hodně o systematičnosti.

Nejprve si uvědomte, že ne všechny výrazy a kolonky potřebujete vyplnit ihned. Nepotřebujete.

Nepotřebujete dokonce ani nadupanou grafiku a perfektní hlavní stranu. Nepotřebujete toho spoustu. Potřebujete znát jen pár věcí, které nastavíte na začátku dobře napoprvé a pak budete tvořit za pochodu. Váš e-shop nebude dílem hodiny, nebo dvou. Nepotřebujete jej mít naprosto dokonalý hned napoprvé. E-shop se bude vyvíjet stejně rychle, jako vaše zkušenosti a schopnosti. Bude odrážet zvyšující se návštěvnost. Postupně jej budete rukama modelovat tak, aby si i e-shop sám uměl návštěvnost přivést bez vaší pomoci.

Budete mu postupně pomáhat, aby byl rychlejší a svižnější. Časem mu dáte nový kabátek. Přeskládáte jej, protože zjistíte, že lidé se chovají na vašem webu takhle a takhle a takto to vyhovuje zákazníkům nejlépe.

Budete v procesu tvorby.

Nenechte se paralyzovat a znechutit hned v zárodku.

 

Už víte, co uděláte? Bude e-shop nebo necháte ještě vaši myšlenku trochu uzrát?

Hella

alias Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

marketingová specialistka

 

Jsem marketingová specialistka na volné noze. Mezi moje hlavní přednosti patří tvorba marketingových strategií pro malé a střední značky. Vytvářím krásné a funkční weby na WordPressu a e-shopy na pluginu WooComerce. Mezi moje klienty patří například arki.cz, majka-shop.cz, ricpic.eu, wolfox.cz.

Založila jsem naši milovanou rodinnou značku handmade oblečení pro prcky www.sibabi.cz