Vyberte stránku

V minulém článku jsem se věnovala otázce, jestli je vytvořit si vlastní e-shop náročné. Jaké motivace vás k vytvoření e-shopu vedou a které z nch mají nějaký vyšší potenciál.

Ze zkušenosti vím, že motivace, která nepochází z vaší hlavy, nebude k ničemu a e-shop brzy zavřete. Pokud máte jako motivaci vidinu rychlého výdělku a začínáte úplně od nuly brzy zjistíte, že pohádkové bohatství se nekoná a bez práce to nepůjde.

A pak je tu motivace, která je dle mého názoru jedinou smysluplnou. Chcete-li založit e-shop, protože potřebujete uživit svoji rodinu, vylepšit stávající funkční model podníkání nebo otestovat model nový, jste na dobré cestě.

Dnes se budu věnovat tomu, co si před samotnu tvorbou e-shopu nachystat a promyslet dopředu.

 

Kdo je můj zákazník?

Zamyslete se.

Kdo je váš zákazník?

Je to koncový zákazník nebo firma? Budete prodávat B2C (bussines to customer) nebo B2B (bussines to bussines)?

Pokud jste tvůrce a chcete prodávat svoje produkty hlavně koncovému zákazníkovi, bude váš e-shop vypadat a chovat se trošku jinak. Důraz budete klást na to, aby byl přehledný, vytvářel a podporoval ty správné emoce a zákazníka provedl nákupem rychle a bez problému.

V případě, že budete jen prodávat cizí produkty, bude potřeba, abyste svého zákazníka tak lehce neztratili a zůstali s ním ve spojení co nejdéle. U přeprodeje bývají marže malé a musíte prodat co největší množství, aby vás to uživilo. Proto musíte využívat chytře nástroje dostupné k tomu, aby jste uměli prodat i doplňky k produktu a zákazník se k vám co nejdříve opět vrátil.

U B2B segmentu bude důležité zase něco jiného. Hlavně aby byl e-shop přehledný a měl aktuální skladové dostupnosti výrobků. Aby bylo možné nastavit různé hladiny cen pro různé obchodníky a vytvořit co nejlepší možnou podporu obchodníkům pro prodej vašeho zboží.

Co prodávám?

S otázkou, komu prodáváte, souvisí i otázka, co prodáváte.

Už jsem se setkala s podnikajícími e-shopaři, kteří prostě chtějí NĚCO prodávat. Často je jim jedno co. Jejich vidinou je rychlé zbohatnutí nebo zbohatnutí bez práce. Ale tak to úplně nefunguje.

Proto si ujasněte si, co vlastně prodáváte. Je to produkt, který má vysokou hodnotu? Je to luxusní zboží? Je to něco, co běžně koupím kdekoliv? Nebo je to něco, co vyrábíte jen vy?

Přeprodej má jiné zákonitosti než prodej vlastních výrobků. U přeprodeje – rozuměj prodej zboží, které jsi nevyrobil – je důležitá hlavně matematika. Budete muset, jak jsem psala výše, prodat více. Tím pádem bude váš web více prodejní. Bude upozorňovat na novinky výrazněji a agresivněji, než u webu, kde hlavní prim hrají vaše vlastní produkty a váže se k nim nějaký osobitý příběh, který musít předat zákazníkovi, aby pochopil, proč je produkt dražší nebo proč by ho měl chtít.

Rozdíl v tom, jaký e-shop budete stavět, je tedy jak v ceně zboží, tak v jeho exkluzivitě a prodejnosti. Budete prodávat zubní kartáčky? Musíte jich prodat velké množství a nebudete tolik lkát do designu jako například u luxusních ručně tkaných koberců, které budete vyrábět někde v Karpatech na tkalcovském stavu.

V tom, jaký zákazník přijde na web se zubními kartáčky a jaký člověk přijde na web s ručně tkanými koberci z Karpat, je obrovský rozdíl.

A přitom to může být jeden a ten samý člověk!

Co je můj TOP produkt?

Víte, že v každém e-shopu jsou jasní taháci nabídky, kteří opakovaně přivádějí chtivé zákazníky? Může to být určitá značka, vzor nebo střih nebo prostě typ výrobku, který zákazníky vždy spolehlivě přiláká. Máte svého TOPa? 

Pozor, nepleťte si to se skladovkami. Skladovky jsou zvláštní sorta produktů, které mají táááákhle blizoučko k tomu, aby se z nich stali ležáci! Jakto?

Pokud nabíráte skladovky, nabírejte si nebo vyrábějte na sklad jen TOP produkty! Nikoliv produkty, o kterých se domníváte, že půjdou. Pak se z nich totiž lehce stanou právě ležáci.

Prozradím vám jedno malé tajemství. Tvůrci, zvlášťe ti kreativní, mohou zažívat pocit, že to co je skladem a tzv. „leží“ není dost exkluzivní a nemají toliko potřebu takový produkt nabízet.

Můj oblíbený způsob rozkreslení si funkčnosti projektu – canvas

Mají pocit, že tím, že je skladem, ztrácí jaksi na své exkluzivitě. A pak mají tendenci propagace flákat a své produkty skladem nabízet laciněji.

Na to pozor. Pokud něco naskladňovat, tak jedině TOP produkty. Hlídejte si, zda jim věnujete potřebnou péči a dostatečně o nich mluvíte a promujete je. Ať se ze zkvostu nepromění ve zbytečnost zaclánějící v poličkách….:-(

Co když nevíte, co je vaše top zboží? Nebo je to pořád něco jiného? Nebo? Nebo se v tom ztrácíte? U prodeje zboží, které nakupujete od někoho jiného je třeba si TOP produkty ověřit předem například spuštěním FB reklamy nebo krátkodobé PPC reklamy a sledovat zájem a objednávky. V případě, že bude jen zájem ale ne objednávky, není to TOP produkt. U TOPu prostě lidi okamžitě kupují.

U vlastních výrobků to bude přesně ten typ výrobků, kvůli kterému se k vám zákaznícic vracejí a co vyrábíte nejvíce. 

Získej zpětnou vazbu

Máš pocit, že se ve svém projektu ztrácíš? Potřebuješ pochopit, proč lidé tvoje stránky opouštějí a nic si nekupují? Chceš vědět, jak to dělat lépe? Řekni si o zpětnou vazbu.

Omezená nabídka.

Jak budu na svůj e-shop zákazníky přivádět?

Máte-li zajetý prodej, například skrze FB, kde prodáváte svoje výrobky, ale nevyužíváte jiný prodejní kanál, musíte počítat s tím, že můžete zaznamenat problémy hned u startu e-shopu. Můžete jít i ze stovky na nulu. 

Zákazníci, kteří nakupují dobře na FB nemusí nakupovat dobře i na e-shopu. Musí se to napřed naučit.

Takže jak na to? Přivádění zákazníka na váš e-shop bude jedna z největších výzev vašeho podnikání. Není to jen o tom nabídnout produkt.

Představte si váš e-shop jako malý stánek a internet jako obří veletrh na který proudí davy lidí. Vy prodáváte podobné produkty, jako pár dalších obchodníků. Ovšem vy jste nováček, zbylo na vás místo úplně vzadu. Pokud si nedáte pozor a neupozorníte návštěvníky veletrhu na svoje produkty ještě mnohem, mnohem, mnohem dříve, než k vám dav doputuje, může se stát, že zákazník nakoupí u konkurence a jeho peněženka bude prázdná!

A to by byla škoda.

Váš e-shop musí být vidět a musí se ukazovat správným zákazníkům. Takovým, kteří mají zájem nakoupit. Ale i takovým, kteří o vás neví a kteří by mohli mít zájem.

Takovým zákazníkům říkáme v marketingu „naše cílové publikum„. Každý produkt má svého kupce. Někteří kupci jsou připraveni koupit ihned, jiní potřebují ke koupi více času a třeba i jiné okolnosti.

Někteří vás potřebují chvíli sledovat a uvědomit si, že jim váš produkt může s problémem, kterým trpí, pomoci. Nebo prostě potřebují pocítit potřebu a chtíč váš produkt mít.

Na vás je uvědomit si, jak budete na svůj e-shop přivádět zákazníky a jaké nástroje budete potřebovat. Budete je získávat hlavně z vyhledávacích stránek jako je Google a Seznam? Nebo budete zákazníky získávat pomocí placené reklamy? Budete je vodit ze sociálních sítí?

Proč chci, abyste si tohle uvědomili?

Hlavně proto, abyste si dokázali naplánovat, jaké nástroje budete k čemu potřebovat, co za dovednosti si budete muset osvojit a co je nejdůležitější, chci, abyste získali vhled do vašeho odvětví a dokázali sami postupně zhodnotit, jaká propagace bude u vašeho sortimentu nejefektivější.

Dám vám příklady:

Luxusní zboží, které jen tak někdo nemá – zde se jako začátečník nejspíš dobře prosadíte s taktikou SEO

Tvůrci a výrobci – pro vás bude stěžejní příběh, komunita a proto budou nejhodnotnější kanály Facebook a Instagram.

Budete prodávat rychloobrátkové zboží? Budete to mít těžké i se SEO i s placenou reklamou. Zde bych doporučila svoje síli zaměřit na netradiční kanály jako je obsahový marketing, Youtube, ale věnovat se samosebou i remarketingu a placené propagaci. Bez toho to nepůjde.

Kolik mám na e-shop a úpravy času?

Váš e-shop má být vaším nástrojem pro prodej. Ne žroutem vašeho času. A proto je dobré si uvědomit, kolik času vlastně na e-shop máte a jaké motivace vás k provozování e-shopu dovedly. Pokud chcete stálý příjem, je jasné, že nemůžete každý den řešit nějaké drobné nedodělky, poruchy, zadrbávat si hlavu s niancemi, které neumíte vyřešit a musíte hledat odborníky a dokupovat pluginy nebo neustále něco opravovat.

Jste li doma, nemáte příliš co na práci a chcete se naučit první poslední o vnitřnostech e-shopu a třeba i sem tam něco doprogramovat a na samotném výdělku vám tolik nesejde, tak pak si můžete zvolit některé z tzv. open source (otevřený kod) řešení jako je Woocomerce a nebo Prestashop.

Pro ten první případ je jasnou volbou krabicové řešení a nechejte odpovědnost za chod e-shopu a vnitřností na podpoře.

Přemýšlíte o vlastním řešení na míru? Pak je zase rychle zapomeňte. Osobně s tím nemám dobré zkušenosti a ani klienti, kteří se mnou spolupracovali. S programátory je obrovská potíž. Neplní termíny, nekomunikují, jsou úzkým hrdlem vašeho podnikání.

A to si nemůžete dovolit.

Než se pustíte do jakékoliv tvorby e-shopu,

skutečně se nad tímto zamyslete a dejte si dohromady všechny odpovědi hezky na papír před sebe. Možná pak předejdete zbytečnému hledání, přeskládávání, naštvání a reorganizování.

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

marketingová specialistka

Jsem marketingová specialistka na volné noze. Mezi moje hlavní přednosti patří tvorba marketingových strategií pro malé a střední značky. Vytvářím krásné a funkční weby na WordPressu a e-shopy na pluginu WooComerce. Mezi moje klienty patří například arki.cz, majka-shop.cz, ricpic.eu, wolfox.cz.

Založila jsem naši milovanou rodinnou značku handmade oblečení pro prcky www.sibabi.cz