Vyberte stránku

Při mé dosavadní on-line pětileté praxi jsem se setkala s nespočet řešeními, které si jednotliví obchodníci pro svoje podnikání vybrali. A přátelé se na mě obrací s prosbou o radu, kde by si měli vytvořit web nebo e-shop. A nejen přátelé. Proto jsem se rozhodla, že pro vás napíši vlastní pohled na tuto otázku.

Zkusila jsem snad všechny myslitelné řešení (kromě webnode  a wix – nejsem zase až takový masochista), možné i nemožné řešení a ty, které jsme nezkusila mi osobně nechybí, protože mám již vytipované favority, které vám mohu s klidným svědomím doporučit (nebo naopak nedoporučit).

Než se pustíme společně do hledání odpovědi na to, kde si založit e-shop, odkážu vás na můj článek předešlý. Ten si přečtěte jako první, abyste měli jasno v tom. co skutečně potřebujete.

Každý z vás má jiné motivace, potřebuje plnit jiné cíle a má samosebou jiné znalosti a požadavky. Jinak si budete volit B2B e-shop a jinak si budete vybírat e-shop pro prodej vlastních výrobků nebo tvorby.

Dnes se budeme zabývat otázkou, která je mi momentálně nejblíže, kde si založit e-shop, pokud jsem sám/sama, nemám příliš velký rozpočet, jsem přímo výrobce a nebo malý prodejce. Rozebereme, jaké máte možnosti a které z nich jsou pro vaši tvorbu a cíle ideální. Ne každý poskytovatel e-shopu nebo řešení vám bude plně vyhovovat.

Kde provozuji e-shop já?

Začnu tam, kde nyní provozuji e-shop já. Sama jsem si zvolila jít cestou opensource e-shopu na systému, který je volně dostupný ke stažení – WordPress s pluginem, který je obecně nejznámější a funguje spolehlivě – WooComerce. Provozuji jej vylepšený ještě o několik placených pluginů, které buď platím měsíčně nebo jsme je jednorázově odkoupili.

Jako šablonu využívám poměrně dobře postavený Divi builder. Divi umožnuje velmi slušnou editaci obsahu, nadesignujete si stránky, včetně e-shopu a blogu tak, jak potřebujete.

 

Začnu tedy zde

E-shop na WordPress a plugin Woocomerce

 

Oficiální stránky: WORDPRESS 

Kolik stojí ? ZDARMA

Potřebné znalosti: Mírně pokročilý

Znalosti kodování? Částečně (spíše se hodí znalost css stylů a webdesignu)

Náročnost na vytvoření a zprovoznění: 2 týdny +/ –

Kdo bude s tímto řešením spokojený?

WordPress je redakční systém. Na to nezapomínejte. I když vypadá velmi dobře – viz naše stránky www.sibabi.cz je to stále redakční systém primárně určený k tvorbě blogů a webových stránek. E-shopy na něm moc neuvidíte a to hlavně proto, že pro nováčky není jednoduché e-shop na Woočku vytvořit tak, aby byl naprosto bez chybičky a vždy najdete něco, co potřebujete vylepšit, co se nezobrazuje tak, jak potřebujete.

A v tu chvíli potřebujete programátora nebo někoho, kdo není jen na uživatelské úrovni.

Takže docela opruz.

Najít si programátora není sice problém, ale kdo na to má čas a chuť. Navíc tím, že to neumíte sami, vám vzniká závislost na někom dalším, koho nejspíš vůbec neznáte a koho si napřed musíte najít a otestovat. To je i důvod, proč třeba nedoporučuji vlastní řešení – tedy web a míru pod správcovstvím jedné určité osoby. Prostě data by měl spravovat tým profíků, které platíte dnem nocí a když bude problém, musíte mít možnost provést export dat jedním klikem a odejít ihned na řešení jiné.

Mě tohle odpadá. Já a můj muž máme zkušenosti takové, že s Woočkem uděláme takřka cokoliv a pokud potřebujeme, nebo se někde něco stane, umíme to řešit. Zprvu jsme pracovali na free šablonách. Dalším krokem byl jednoduchý nástroj Layers, který ale neumí sloupce – e-shopy v něm ujdou a poslední zastávkou je prozatím Divi.

Vraťme se k tomu, kdo bude s Woočkem spokojený. Uživatel, který potřebuje mít plně kontrolu nad tím, jak bude jeho web vypadat a rád se na něm bude učit. Nebo pro človíčka, který něco umí a dokáže si opravovat různé věci sám.

Naopak nebude vhodný pro úplného amatéra, který neumí nic. Pro amatéry, kteří přece jen touží po řešení na WooComerce píšu kompletního průvodce nastavením WordPressu s Woočkem tak, aby to amatér zvládl a měl po spuštění kompletní funkční e-shop.

Získej zpětnou vazbu

Máš pocit, že se ve svém projektu ztrácíš? Potřebuješ pochopit, proč lidé tvoje stránky opouštějí a nic si nekupují? Chceš vědět, jak to dělat lépe? Řekni si o zpětnou vazbu.

Omezená nabídka.

Nebude vhodný ani pro náročnějšího uživatele, který bude chtít využívat pokročilé nástroje a nebude mít čas se o takový e-shop sám starat. 

Co na potřebujete zařídit?

Vlastně nic převratného. Musíte si zaregistrovat doménu – nejlépe zde na Web4you.cz nebo kdekoliv jinde. Nemám vyhraněného registrátora domény. Ono je to i pro účely prodeje na malém e-shopu celkem jedno, kde budete mít doménu registrovanou. Cena domény je od 150 kč na rok.

Dále potřebujete hosting. Mnozí doporučují speciální hostingy pro WordPress. Tento opensource není příliš náročný a měl by jej zvládnout každý hosting. Já doporučuji hosting od Wedos nebo Aktiv24

Co je to hosting?

Hosting si představte jako bydlení pro váš web a vaše data. Pro vašeho fotky, články a pro vaše produkty…

Prostě takové virtuální bydlení. Hosting vás vyjde na cca 1500 Kč ročně. To je super za bydleníčko pro vlastní bussines, což?

Co ještě?

A jako poslední věc potřebujete ještě instalaci WordPressu. Pokud se rozhodnete, že chcete udělat e-shop nebo web stejný, jako máme my, doporučuji si poté zaplatit licenci prémiové šablony Divi. Můžete si stáhnout také jakoukoliv free šablonu. V mém návodu pro vás sepisuji jak variantu s Divi, tak variantu na dostupné free šabloně.

Woocomerce a klady:

  • Neplatíte měsíční pronájem.
  • Poplatky jsou jednorázové (doména – tu ale musíte mít tak i tak, hosting a šablona).
  • Umí prodávat důstojně bez nutnosti registrace a přeskakování nesmyslných kroků jako tomu bývá u základního Prestashopu.
  • Umí dobře pracovat se sklady.
  • Většinou je plně přeložený a v češtině – můžete začít prodávat okamžitě.
  • Dvoukrokový, maximálně tříkrokový košík.
  • Hezké a jednoduché šablony.
  • Lehká orientace na produktové kartě.
  • Jednoduché nastavení produktu včetně řízení skladových zásob.
  • Jakmile se produkt prodá, Woocomerce ho sám skryje.
  • Můžete mít platbní brány.
  • Umí propojení s Fakturoidem a nebo jiným účetním programem.
  • Je to vaše, včetně dat.
  • Propojení s Google Analytics a Webmaster Tools.
  • Umí export i import
  • Pluginy skoro na cokoliv, na co si vzpomenete zadarmo nebo za pár korun.

Zápory:

  • Nevypadá jako klasický e-shop, ale komu to nevadí, nemá s tím problém.
  • Některé prvky se hůře ovládají na mobilech – třeba menu.
  • Nekteré prvky se na mobilech velmi špatně ukazují a musíte umět trochu programovat pro úpravu – například kategorie v mobilech.
  • Rozložení e-shopu nepodporuje extra funkce, doplňkové prodeje ano, ale mnohem více si vyhrajete v e-shopu třeba od Shoptet.

Jaké e-shopy si můžete prohlédnout na WooComerce? Na Woočku je postavený třeba náš e-shop s autorskou modou pro malé děti a miminka ŠiBaBi. Vzhled je kompletně na Divi Builderu.

Naopak e-shop, který jsme dělali pro brněnské milovnice dobrot Monamy v kombinaci s Shoptetem a WooComerce blogem je třeba E-zavarovani.cz.

Dále třeba e-shop Kavalino.cz. Ten je kompletně WordPressový a moc se nám líbí, jak jej Anežka perfektně rozjela.

E-shop na Prestashop

 

Oficiální stránky: PrestaShop

Kolik stojí ? ZDARMA

Potřebné znalosti: Velmi pokročilý

Znalosti kodování? Ano, nutností

Náročnost na vytvoření a zprovoznění: 4 týdny +/-

 

Pokud uvažujete o tomto řešení, musím vás předem varovat. Prestashop, ano přesně ten s logem tučnáka, je velmi velmi starý systém, ale také dost špatně odladěný, plný chyb a dost složitě se v něm orientuje.

 

Pro běžného uživatele je to bludiště. Přesto jsme na PrestaShopu postavili náš první e-shop Equiworld.cz. Následně jsme odešli na Shoptet, kde jsme vydrželi až do doby, než se nám provoz zdál docela drahý (nejdražší chyba) a odešli na Atomer, který vám ale nebudu vůbec doporučovat, protože podpora tohoto e-shopu stojí za starou belu.  Z tohoto řešení jsme emigrovali už opět na PrestaShop. Poté jsme e-shop prodali (nebavil nás).

Další e-shop, který jsme dělali na Prestashopu je RicPic.eu

 

A teď k Prestě:

Kdo bude s tímto řešením spokojený?

Nejspíš masochista, který se nemá rád, protože Presta je opravdu snad to nejhorší řešení, které bych nechtěla znovu ani zadarmo. Proč také, když je spousta jiných funkčních řešení. Třeba právě WordPress, který zadarmo nadělá mnohem více zábavy a parády.

 

Presta je tedy zadarmo, ale jako ostatní opensource řešení, vy si stáhnete pouze základní verzi zdarma. Něco jako očesaný stojan na zboží, na který aby fungoval, musíte napřed navěsit různá hejblátka – rozuměj pluginy. Také ne nadarmo se skoro vše v Prestě tzv. hookuje –  zavěšuje na svoje “místečko”, kde plugin pak (MOŽNÁ) správně pracuje. Když ho zavěsíte jinde, většinou spadne celá stránka.

 

Také jakékoliv zásahy na Prestě, které uděláte omylem, vyvolají většinou pád stránky a následné (vaše) volání o pomoc. Prestu ale nikdo nechce dělat, protože buď se jedná o naprosto bizardní problém, co máte za sekundu hotový a zase to jede, nebo taky ne a chybu hledáte pěkně dlouho.

 

Dalším problémem je přechod na novou verzi systému 1.7. Starší systémové verze vypadaly trošku jinak a také trošku jinak pracovaly. V administraci webu se nejspíš zorientujete rychle. Verze 1.7 je poměrně přátelská, jenže, má to háček. Ne vždy se vám povede bezproblémový přechod na 1.7 ze starších verzí. Přechod může skončit (opět) pádem stránky. Ostatně jako většina akcí u Presty 🙂

 

Další věc, co mě opravdu moc netěší je, že není dostatečný výběr hezkých a funkčních šablon, které nejsou monstrozně velké, strašně obsáhlé a mají pravdivé hodnocení.

Šablonu, která dá vašemu webu a e-shopu vzhled a mnohdy i spoustu funkcí navíc – nebo problémů navíc – pořídíte od cca 35 USD na themeforestu. Můžete si vystačit i s free šablonami, jenže ty nejsou mnohdy aktualizované, nikdo na nich nepracuje a jsou tak nedodělané, že opět cokoliv chcete změnit, musíte požádat programátora co pracuje v PHP.

 

Do Presty nikdo, kdo není sebevrah, neštourá zadarmo a už vůbec ne rád. Vše si vždy musíte pečlivě zálohovat. Sami. Nespoléhejte na hostingové zálohování. A pokud se to pokazí, obnovit ze zálohy.

Další věcí je, že na Prestě budete řešit košík. Ten, co je v základu, je od počátku nepoužitelný. Skrze prestový košík vám neprojde spousta zákazníků. Dobírka a jakákoliv integrace je také oříšek.

 

Podtrženo a shrnuto, pro začátečníka naprosto nevhodné.

Kdo si na ní smlsne?

Sebevrah nebo masochista, který ale nemusí prodávat a je mu vlastně jedno, kolik hodin stráví na opravě základních funkcí nebo obnovování popadaných stránek.

Ale abych Prestu jen „nepomlouvala“ ,což mě mimochodem strašně baví, protože ji vážně nemám ráda, musím říct, že když už si dáte dost velkou práci a vše nastavíte správně, ty e-shopy nevypadají pak vůbec špatně. Nejsou vyloženě špatné, ošklivé nebo úplně k ničemu. Zákazník bude mít nejspíš na vyladěné Prestě i dobrý pocit. Ovšem pro začátečníka to skutečně není. Je to příliš složité a odvádí pozornost od toho, co je důležité. Pro malé tvůrce a prodejce je důležité začít prodávat, rozhýbat obchod, mít spolehlivý e-shop, který nemusí neustále řešit.

Věřte mi, je to skutečně dost velký nápor řešit ještě ke všemu obchodu a zákazníkům i popadaný e-shop…

Co na Prestu potřebujete?

Doménu jako u předchozí možnosti, hosting – co zvládne Prestu (a to jsou ale musíte si většinou pozměnit a upravit nastavení na hostingu). Pevné nervy a spoustu alkoholu.

Prestashop a klady:

  • Je zdarma.
  • Můžete si je modifikovat ke své spokojenosti.
  • V základu je několika jazyčný a multiměnový
  •  Je čistě jen váš, správce jste vy.
  • Můžete si vybrat z několik volných šablon a stovek placených.
  • Naučíte se spoustu o tom, jak fungují vnitřnosti e-shopu.

Prestashop a zápory:

  • Nenačítá se dobře.
  • Neoficiální šablony jsou většinou dost chybové se strašlivou dokumentací, v angličtině a mnohdy je vyrábí nějaký Ahmed z druhého konce světa, který trvá na tom, že on má vše okej a hodnocení jsou pravdivá.
  • Košík je v základu nepoužitelný – český ekvivalent je za cca 3999 Kč.
  • Propojení a pluginy jsou drahou záležitostí.
  • Změny se dělají mnohdy i na FTP – pokud nevíte co to je, radši dál nepokračujte:-)
  • Překlady nejsou – vše si musíte sami přeložit do češtiny a mnohdy ani to úplně nedáte.
  • Aby jste do stránky dostali měřící kódy a nebo remarketingové kódy, potřebujete opět další pluginy.

 

V tomto díle jsem vám představila dvě možnosti, které jako malý prodejce případně přímo tvůrce a prodejce máte. Ale nejsou to samosebou všechny možnosti. V příštím díle se vrhnu na krabicová řešení Shoptet a E-shop rychle. Taktéž rozeberu i řešení na míru.

Co si z toho výčtu vzít?

Nejdůležitější myšlenku a to:“ E-shop je můj nástroj na prodej, musí dělat co má, prodávat a to spolehlivě.“

Tím se řídím i já. Bez prodávajícího e-shopu a výborné podpory (ať to jste vy sám nebo tým lidí za svými desktopy), mít dobrý a funkční systém znamená, že jako prodejce MOŽNÁ uspějete 🙂

Mít zasekaný a problémový e-shop dnes už znamená, že jako e-shopař a prodejce končíte 🙁

Dobrou noc a příště se těším na viděnou. 

Helena

* Opensource – doslova otevřený kód. Jedná se o aplikaci, která je volně ke stažení bez nutnosti platby a je v základu modifikovatelná, tedy každý, kdo zná daný programovací jazyk, může dále kód aplikace upravovat k obrazu svému, přidávat různé funkce atd.

* Plugin – Plugin je specializovaná funkce nebo část kódu, která přidá původní aplikaci nějaké bludištáky navíc. Pomocí pluginů propojíte například části webu s cizími aplikacemi – například objednávky s poštou.

* Export – Export je funkce, která vezme všechna data, která máte v e-shopu nebo v databázy a uloží na jeden formát, který zase jiná aplikace bude umět přečíst a používat. 

* Šablona – Šablona je předpřipravené rozmístění nebo rozvržení prvků na stránce tak, že nemusíte nic sami dělat a stačí jen poupravit texty, barvy a je to. Některé šablony přidávají webu i nové funkce.

Přehled šablon, které jsou vhodné na WordPress nebo PrestaShop najdete zde: Themeforest.net

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

marketingová specialistka

 

Jsem marketingová specialistka na volné noze. Mezi moje hlavní přednosti patří tvorba marketingových strategií pro malé a střední značky. Vytvářím krásné a funkční weby na WordPressu a e-shopy na pluginu WooComerce. Mezi moje klienty patří například arki.cz, majka-shop.cz, ricpic.eu, wolfox.cz.

Založila jsem naši milovanou rodinnou značku handmade oblečení pro prcky www.sibabi.cz