Vyberte stránku

Už je to pár let co jsem poprvé přičichla k termínu on-line marketing. Od té doby je marketing můj denní chléb.

Vidím ho v každé situaci, na každém webu, dokonce i v jednání lidí. Jsem asi trochu posedlá a také trochu workoholik, ale to není důvod k sepsání tohohle článku.

Chci vám všem, kteří se obáváte marketingu, ukázat, že to je skutečně ještě mnohem, mnohem, mnohem horší, než si právě představujete.

.

.

Kecám. 

Není to tak hrozné.

Pojďte se začíst a možná i vás nakopnu k tomu, začít s tím marketingem také u sebe (a možná vám zachráním i nějaký ty stováky, co zůstanou raději na účtu).

 

Žili, byli…

Začínala jsem s podnikáním těsně po dvacítce. Můj sen bylo hlavně nemuset vstávat v šest ráno do práce a trávit svoje odpoledne zavřená v openspacové kanceláři v centru Brna. V mé práci jsem to nenáviděla a jak to tak bývá, oni nesnášeli mě. Jenže jsme se (já a můj manažer) celkem dlouho s neskrývanými antipatiemi z donucení tolerovali. On potřeboval telefonistu a prodejce, já peníze.

Nicméně v této práci to nedopadlo a já jsem za to ráda. Otevřela jsem si s Lukášem první e-shop. Měli jsme plány a velké oči. Budeme mít e-shop, objednávat zboží ze zahraničí a prodávat je tady v ČR.

Brnkačka.

No, nebudu vám ani říkat, jak šílený a naivní plán to byl. O obchodu jsem věděla velký kulový, stejně tak o tom, jak pak prodat produkty zákazníkovi. Líbily se mi jen ty věci a věděla jsem, že je chci prodávat.

Reklama? Ale jistě 100 000 Kč prosím…

V tomto bodě přeskočím až do okamžiku, kdy jsme s Lukášem parkovali naše staré a oprýskané auto (Fiat z roku raz dva) v osadě nádherných nových domků na okraji Brna a šli na schůzku se zástupcem (už tam nedělá) agentury Better Marketing.

Proč jsme tam byli?

Proč o tom vlastně mluvím?

Protože to byla moje první, nefalšovaná zkušenost s marketingem a také se mi to po letech povedlo překousnout.

V krátkosti.

Na schůzce jsme si podali ruce s hezky oblečeným pánem, sedli si s horkou kávičkou a zákuskem v zasedačce s velkou tabulí a už jsme poslouchali, jak nám Better Marketing (nám, chápete??) přivede klienty, kteří už teď jistě hledají naše zboží někde na Googlu.

No, super.

Nevěděla jsem o tom nic a o marketingu na internetu už tuplem ne. Představil nám strategii, kdy nám pomocí Adwords přivede spoustu nových zákazníků a když budeme mezitím budovat SEO, tak si je budeme za čas získávat prý „zdarma“ z vyhledávačů.

Okej, to zní fajnově.

Tehdy stál před tabulí a maloval samé takové hezké grafíky. No radost pohledět.  Ničemu jsem nerozuměla.

Mluvil o číslech…

O prodejích…

O investicích…

V jeho podání to dávalo krásný smysl. Jenže, kde vzít 100 000 Kč na první tři měsíce?

Tolik měla stát správa, vedení kampaní pro náš skromný e-shopík a výsledkem měly být  prodeje a my někde na Tahiti.

 

Získej zpětnou vazbu

Máš pocit, že se ve svém projektu ztrácíš? Potřebuješ pochopit, proč lidé tvoje stránky opouštějí a nic si nekupují? Chceš vědět, jak to dělat lépe? Řekni si o zpětnou vazbu.

Omezená nabídka.

Už jsme plážoví podnikatelé?

Tahiti se nekonalo, prodeje také ne.

Respektive ano. Jeden prodej v hodnotě cca 650 Kč přišel skutečně z jejich kampaně. Nicméně nic víc.

Jak to?

Jak je to k čertu možné?

Agentura vyinkasovala za správu, za přípravy a za vedení kampaní, zbytek spolkly kredity. A zákazníci žádní.

Pardón, jeden.

Po třech měsících, kdy se naše prodeje na e-shopu nerozjížděly, jsem začínala být trochu zoufalá. Vyžádala jsem si přístupy do analýz, tedy do Google analytics, a každý večer je studovala, abych vykoukala alespoň čím to je. Kde je zakopaný pes.

Po X dnech jsem na to přišla. Kampaně nám skutečně nikoho nepřivedly. A Better Marketing?

Prý to je naše chyba, že jsme neuměli ty lidi na e-shopu zobchodovat.

COŽE???

Jak jako zobchodovat.

Kdo mi kdy řekl jednu jedinou věc k tomu, že mám nějak ty lidi na stránkách zobchodovat? Doteď jsem žila ve světě, kde člověk vlastní e-shop, v něm jsou produkty a e-shop prodává.

Nikdy jsem neslyšela o žádném UX, SEO, prodejním trychtýři, o personách nebo o Instagramu.

No o ničem!

Zuřila jsem.

Pekelně.

Agentura si samosebou zaplatit nechala a my odešli s dluhem a pěkně hořkou pachutí v puse.

Tím by to mohlo skončit. Neúspěch, nula na účtě, prostě to zabalíme.

Školné, prostě školné

Ale ne, já to nezabalila. Sice jsme byli dost rozladění, ale nechtěli jsme to s Lukášem hned vzdát. Debatovali jsme o tom u piva, rozepsali si, co vlastně víme a zjistili jsme, že vůbec nic.

V ruce jsme měli jen katalogy (tištěné) od výrobců, příslib zásobování (z Itálie), jeden e-shop (Prestashop – nesmějte se!) plný produktů a díru v rozpočtu.

Nevěděli jsme nic o marketingu, o Facebooku, o propagaci, o brandingu, vlastně ani o tom, kolik si máme za ty naše produkty říct peněz, jak to celé spočítat atak.

Seděli jsme u piva.

A seděli.

A pak jsme se rozhodli, že nebudeme brečet nad rozlitým mlékem a pustíme se do toho sami.

Takže, jak začít?

Jste taky takoví blázni, jako tehdy já a Lukáš? Máte svůj sen, svoje produkty, které chcete někomu prodat? Chcete si vydělávat on-line? Nebo provozovat e-shop? Tak ale hold budete muset pro svůj sen něco udělat.

V našem případě tohle poznání stálo 100 000 Kč.

Ve vašem to tak být nemusí.

Stačí se jen zamyslet, skutečně hodně a opravdu hloubavě, nad vaší úlohou a cílem. Nad tím, co skutečně chcete, čeho chcete dosáhnout a jakým způsobem.

Chcete prodávat vlastní výrobky?

– Jděte na Flér. Možná někdy nějaký výrobek prodáte.

Chcete prodávat vlastní výrobky, budovat značku a živit se tím?

– Potřebujete strategii, vlastní e-shop (žádné Fléry nebo Facebook skupiny) a marketingové vědomosti.

Nikdo jiný, kromě vás, nebude umět ve vašem bussinesu prodat. Nikdo jiný není povolanější. A pokud budete muset propagaci nechat na někom dalším, pečlivě si takové lidi vyberete a budete si je trénovat, zaškolíte je vy, ne oni vás.

Žádné grafy.

A schůzky u kafíčka a zákusku.

Žádní kravaťáci a jejich strategie.

A vyhozených sto litrů oknem.

Pěkně se to musíte naučit. Marketing vlastní značky se dá delegovat jen velmi velmi těžko. Samotné procesy v něm už ano, ale myšlenka jako taková, ne.

Já jsem jeden kmen, ty jsi jeden kmen…

Je vám tento úryvek od někud povědomý? Měl by. My všichni jsme jeden kmen. Jsme obchodníci. Už jen proto, že nám nevyhovuje status zaměstnance. Jsme odlišní. Máme to v krvi. 

Jen to v nás nikdo nepěstuje. Neexistují školky pro podnikavé děti. Na základních školách nevyučuje Elon Musk nebo podnikatelé z vašeho městečka.

Chceme dělat sami na sebe. Chceme prodávat věci nebo služby, chceme být soběstační a živit se tím.

Tohle rozhodnutí z nás všech dělá marketéry.

Ano. I ty jsi marketér.

Musíš být.

Protože jsi sám sobě dokázal prodat myšlenku, že budeš podnikat.

A to je – věř nebo ne – ta naprosto nejtěžší práce. Všechno ostatní už je brnkačka.

.

.

Určitě vám vrtá hlavou, zda se na Better Marketing zlobím. Vlastně už ne. Zlobila jsem se, ale díky nim jsem dostala brutální lekci. A ne jednu, ale hned dvě.

Tu první jsem si uvědomila záhy:

– Neskákej z letadla, když neumíš lítat 

A tu druhou o pár let později:

– Nenabízej křídla, když je pták chcíplej. Stejně nepoletí…

Ta první je vám už jasná. Neměli jsme kývnout na takovou skvělou nabídku. Měli jsme se napřed něco o vlastním businessu naučit a potom, až jsme získali zkušenost, první zákazníky, tak pak zapojit další prodejní kanál.

Na druhou stranu, prodejce z Better marketingu to také úplně dobře nezvládnul. Nekomunikoval, neřešil s námi našeho zdechlého ptáka a tím pádem to dopadlo tak, jak to dopadlo.

A já se z toho ponaučila dvojnásob. Pokaždé, když jsem později řešila cokoliv s klienty, vždy jsem si napřed položila otázku:

„Neučíš náhodou létat mrtvého ptáka?“

Hezký večer

Díky, že jste neumřeli nudou nad těmi marketingovými kecy

Hella

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

marketingová specialitka (na víně)

 

Jsem marketingová specialistka na volné noze. Mezi moje hlavní přednosti patří tvorba marketingových strategií pro malé a střední značky. Vytvářím krásné a funkční weby na WordPressu a e-shopy na pluginu WooComerce. Mezi moje klienty patří například arki.cz, majka-shop.cz, ricpic.eu, wolfox.cz.

Založila jsem naši milovanou rodinnou značku handmade oblečení pro prcky www.sibabi.cz