O zpětnou vazbu mne tentokrát požádala majitelka nového e-shopu s papírovými květinami Eli.ART.

E-shop dle jejích slov jede teprve chvilku a ráda by věděla, jak na mě obecně její e-shop působí. No.

Nemám ve zvyku něco dělat obecně. Slovo obecný se hodí spíš pro nějaké zvířátko – třeba … no, znám jich asi tak milion, ale na žádné si teď nevzpomenu. A přesně tak to mám i s tím slovem. Co je obecné se snadno vykouří z hlavy. Jako ta zvířata s názvem, který obsahuje ono slovo.

Takže konkrétně, jo?

Nikoliv obecně.

E-shop a celkový dojem

Květiny, květiny a květiny. Hodně květin. Celá homepage je plná květů. Header (rozuměj vrchní část e-shopu, kde najdeš logo a další důležité prvky) je plný květin.

Na můj vkus je jich hodně.

Mám ráda květiny ale:

  • tady se ztrácí v záplavě květů sdělení webu.
  • odvádí to moji pozornost od důležitých prvků.
  • nedokážu se soustředit na procházení obsahu.

Květiny jsou samozřejmě důležité, ale ani v květinářství přeci nezastiňují vchod do květinářství, otevírací dobu nebo prodavačku.

Za mě tedy rozhodně ubrat na květinovém designu. Přes květiny není čitelné logo. Logo bych upravila tak, aby bylo stejné jako na sociálních sítích (Jeníček a Mařenka, co sbírají drobečky, se alespoň po cestě k chaloupce nezatoulají a nebudou zmateni).

Zde je logo růžové a jiným fontem

Zde je logo černé, jiný font a srdíčko

Sjednocení používaných prvků

 

Sjednocené prvky jsou důležité. Všude používejte stejné logo, stejné barvy, stejné fonty, pokud to lze. Snažte se používat co nejvíce ladící kreativa a sjednoťte tak vzhled všech svých propagačních kanálů. Facebook, Instagram, Web.

Proč?

Se zákazníky je to stejné, jako se Jeníčkem a Mařenkou, kteří sbírali drobečky z perníku a tak došli až k Perníkové chaloupce. Vaše kreativa, vaše prezentace v internetovém prostoru jsou takové vaše „drobečky“. Těmi vy pomyslně ukazujete cestu vašemu zákazníkovi. Zákazník uvidí stejné znaky, stejná loga na více místech a podvědmoně si vše spojí do jednotného celku, který bude důvěryhodný.

Myslete na to, že se s vámi zákazník nemusí setkat vždy jen na jednom místě na internetu. Může zadat vaše jméno do vyhledávače a podívat se na vaše webovky. Ale pokud uvidí jiné logo, jiné barvy, jiné sdělení, může být lehce zmaten a odejít. Na to, aby hledal a porovnával kontaktní informace, nemá čas. A vy koneckonců také ne. Nechcete zákazníka mást a ztratit.

Velikost homepage

Trochu technického hned na úvod. Homepage takto malého a nenaplněného webu má velikost 6,8 MB. To je dost na to, že tam vlastně nic není. Není tam žádná galerie a nic podobného, co by mělo mít takovou velikost. Velikost stránky (zkontrolujte si ji zde v aplikaci Pingdom Tools – je zdarma) v tomto případě dost ovlivňují bannery, kde vlastně nic není – tedy není tam žádné sdělení.

Velikost banneru číslo jedna: 1,6 MB

Velikost banneru číslo dvě: 1,6 MB

To je dost.

Doporučuji zmenšit velikost skrze můj oblíbený nástroj TinyPNG – zdarma.

TinyPNG umí redukovat velikost obrázku  bez výrazné změny kvality až o 90 %. Což je naprosto super. Dlouho jsem hledala nějaký takový nástroj ve free verzi (nerada platím za něco co nepoužívám každý den a dokážu si vystačit s verzí free), ale tento je prostě TOP.

Navigace

Na tomto webu mi cosi hned vadilo. Je prázdný. Nedokážu se v něm zorientovat a ačkoliv má spoustu záložek v menu, nebylo mi moc po chuti si je otevírat. Homepage by si zasloužila poměrně lepší a přímočarejší sdělení. Je to rozcestník a jako takový musí fungovat.

Bennery bych směrovala do jednotlivých kategorií – SVATBA, DĚTSKÝ POKOJ, FOCENÍ. Pohrála bych si s fotkami na bannerech, aby byly čisté, jasné a sdělení bylo zřejmé. Chci si vybrat dekorace na svatbu? Budu vědět kam kliknout. Chci vidět dekorace do pokoje? Šup, vím kam kliknout.

Samotné bannery nemusí vést jen na kategorie. Ale můžou vést na články, kde se necháme inspirovat rozložením květů nebo barvami a z něj pak povedou prokliky na jednotlivé produkty.

Kategorizace

Pak jsou tu samotné kategorie. Kategorie s květinami se jmenuje, Papírové květiny ale pokud do ní najedu, najdu v ní hned jako první motýlka. Pohrála bych si s krátkým popiskem, kde bych vytučnila klíčová slova, na které je kategorie optimalizována (v tomto případě Papírové květiny) a provázala ji prolinky s dalšími kategoriemi. Font je poměrně špatně čitelný a zarovnání na střed se nehodí. Vypadá to neuspořádaně a nahodile.

Dále mi nesedí členění podkategorií. Osobně bych je členila jak dle druhu, tak dle využití. Zaměřila bych se na takové kategorizace, které dávají smysl mojí cílové skupině a které jsou vyhledávané a můžu pro ně budovat postupně i SEO webu. Bohužel nejsem schopná teď, bez hlubší analýzy, říct, jaké kategorizace budou v tomto případě účinné.

Jedno vím ale jistě – nejsou Papírové květiny vlastně Dekorace? Pak mě matou dvě kategorie hned vedle sebe. Nevím, na kterou bych klikla. Klikla jsem na obě. Dekorace nebudou úplně snadno optimalizovatelné z hlediska SEO. 

Texty a menu

Další položky menu mě také trochu matou. Portfolio a Realizace vnímám dost podobně. Možná nejsou stejné, ale pro zákazníka to může být opět matoucí. Nechala bych jednu kategorii. Realizace zní dost stavařsky.

Stránka O mně:

Hodilo by se ji nastylovat tak, aby odrážela vaši uměleckou duši. Text zkrátit a lépe strukturovat. Odstavce jsou moc dlouhé a špatně se čtou – lidé nečtou – skenují zrakem. Obsahově jsem se trochu ztratila. Eliška píše o své tvorbě na prvních několika řádcích. Vlastě nepíše o sobě ale o tom, jakou technikou pracuje a co dokáže a nedokáže (pošták, malé auto). Chvilku mi bylo sympatické, jak o sobě nerzhodně píše, ale v textu je až příliš nerozhodnosti a slov jako: možná, pokus… že jsem stránku ani nedočetla.

Stránka O mě je jednou z nejtěžších disciplín na webu. Je to hotový příběh, manifest, je to strana, která rozhodne, zda budete důvěryhodní, zda někoho chytíte za srdce. Zkuste se jí pověnovat ještě s větší péčí.

A chybí mi zde jedna zásadní věc – fotky majitelky a výtvarnice. Je to pro mě příliš neoosobní.

Stránka Jak nakupovat:

Osobně tyhle stránky nechápu a nemám je ráda. Pokud musíte vysvětlit, jak nakupovat na samostatné stránce, tak je něco zásadně špatně s vaší nabídkou, popisky, navigací a UX. Vlastně tím říkáte zákazníkům: na mém e-shopu není lehké nakoupit. 

 

Co mi chybí?

Dále bych uvítala objednávkový formulář s možností naklikat si velikost, barvu, tvar a počet dekorací na přání.

Myslím, že majitelka e-shopu nemá dostatečnou zkušenost se svým publikem a neví, na koho cílit nabídku. Já to podle webu totiž nevím taky. Web by mohl být super jako B2B prezentace s menším e-shopem pro instablogerky. Jako hlavní segment, na který bych cílila, vidím svatební koordinátorky a svatební agentury. Dále fotografická studia a fotografky. Pak mi zde ale chybí nějaké měřítko velikosti daných květin. Na fotkách v relaizacích jsem viděla fotky jiných výtvarnic, ty květy byly obrovské! Na fotkách v e-shopu si je neumím představit a to víte, bežně nemám po ruce metr, abych si to uměla představit v reálu. 

Pak se může dost dobře stát, že zákazník si nebude jist a nenakoupí. I to se stává. Tam, kde zákazníci musí tápat (velikost, účel, jak používat) ztrácíte hodně nákupů.

Kdo si není jist, neumí se rozhodnout – rovná se nenakoupí.

Usnadnila bych jim nákup a možnost objednávky právě formulářem.

U

Checkbox

  • Úprava vizuální stránky homepage
  • Úprava velikostí bannerů
  • Nasadit jiné texty na homepage 
  • Rozcestník do kategorií
  • Opravit odkaz na Instagram
  • Upravit Meta title a Meta Description produktů a kategorií 
  • Upravit zarování textů v kategoriích
  • Upravit stránky a strukturu textů: O mně, Kontakty
  • Jak nakupovat – zrušit?

Tipy

Zpětnou vazbu jsem vytvořila jako nástroj k uvědomnění si vlastních nedostatků. Díky tomu, že vám poskytnu další oči, vám pomohu uvědomit s mnohé chyby a začít se změnami. Já to mám ráda. Sama tím, že sleduji jiné weby, zdokonaluji sama svůj web a hledám řešení na moje vlastní chyby. A tak si myslím, že to je správně.

Součástí zpětné vazby ale nechci dávat konkrétní marketingové tipy a konkrétní postupy. Ty jsou součástí mého Know How. To, co mohu, je nasměrovat vás „správným“ směrem.

Ovšem, zda bude správný i pro vás, to netuším. Správný je pro mne v mém kontextu. Tím, že neznám váš kontext a vaše pozadí tvorby, vaše tužby, kam směřujete a čeho chcete dosáhnout, nemohu vám říct, teď se začněte soustředit na tento kanál, udělejte tohle a tohle a budete vydělávat.

Tak to nefunguje a nemělo by. Dobrý  poradce člověk nestřílí z brokovnice a nesnaží se každého učit všemu a věcem, co nepotřebuje. Naopak mojí zálibou je, sledovat kontexty lidí, jejich příběhy, jejich tužby a pomáhat jim je naplňovat.

A proto apeluji i na vás všechny, kteří budete tuhle zpětnou vazbu číst. A kteří nejspíš čtete vše“obecná“ marketingová doporučení. Vždy přemýšlejte ve svém kontextu a nenechte se „ukecat“ nebo bezhlavě inspirovat k tomu, že začnete dělat věci, které nesedí ani k vaší osobní cestě.

Vy jste jedineční, vaše cesta je jedinečná. Vaše tužby jsou jedinečné a nikdo vám nedokáže z fleku říct „dělej to tak a tak, budeš v balíku“.

P. S.: Promyslete to PPC. Jste na to připravena? Sedí to k vaší značce? K vaší cestě? Je to to, co teď skutečně pomůže?

Závěrem

E-shop je poměrně dost nový, je vidět, že není dokončený, odladěný. To chvilku potrvá. Nové weby si musí sednout – steně jako třeba takové džíny. Napřed v nich jste napasovaní, ale ony časem, jak je poznáváte a nosíte, povolí a už netlačí.

Nedokážu jednoznačně říct, zda si tu cílová skupina dokáže poradit. Nicméně vím, že pokud někdo bude hledat Květiny z papíru a dostane se sem, tak buď nakoupí a dá to, nebo ne.

A nebo půjde na Pinterest.  Pro nápady a inspiraci si chodíme tam. V tomto oboru je plno, plno nápadů na krásný Pinterest!

Díky za možnost říct svoje poznatky a jaký web budu okukovat příště?

Zpětná vazba - získej i zdarma

Chceš podobnou zpětnou vazbu na svůj e-shop nebo web? Nevíš, kde děláš chybu, proč některé věci nefungují a chceš další oči?

Kdo jsem?

Jmenuji se Helena Lachowiczová. Jsem marketingová specialistka na volné noze, založila jsem rodinnou značku www.sibabi.cz.

Díky několika letům praxe v podnikání jsem zjistila, že marekting není všechno a prodat není základ. Základ je dobře nastavený model podnikání, přemýšlení v souvislostech a spousta let praxe. Díky tomu, jakými vzestupy a pády jsem si prošla, dokážu nyní fundovaně a bez příkras poradit obyčejným lidem a ušetřit jim nemalé problémy, a to hlavně při rozjezdu.

Okrajově provozuji affiliate webové magazíny společně s mužem a projekt kavanan.cz.