Tento příspěvek jsem původně postovala na mé skupině Žiju, Tvořím, Podnikám, ale protože mi přijde škoda nechat ho zapadnout časem na skupinové zdi, dám ho i na blog. 

Včera jsem měla zajímavý rozhovor s tvůrkyní a návrhářkou z Tišnova – Katkou Zelinkovou o tom, jak pokračuje se svým projektem a se svojí značkou Zelka. Poslední dobou jsem zahlédla několik inzerátů ve FB skupinách, kde jsem členem, právě od Katky. Inzerovala svoje krásné kousky. Zeptala jsem se jí, proč to dělá a co jí to přináší. Já osobně v tom totiž smyslu nevidím. Dle mého to je ztráta drahoceného času a tak mne zajímala motivace, proč to vlastně dělá, když už začala stavět vlastní e-shop a započala cestu, která má podle mne smysl.

Káťa se zamyslela a napsala, že to tak vlastně dělá odjakživa. A mě to vrtá hlavou.

Inzeráty ve skupinkách vídám dost často ale…i když jsem handmade nakloněná, nikdy jsem si nic nekoupila. A proč tedy myslím, že inzerování v handmade skupinkách nemá smysl?

✖️ Členové ve skupinkách bývají většinou samotní tvůrci.

 
✖️ Dost často jsou citlivý na cenu, i když tvrdí opak. Nepotkala jsem ještě nikoho, kdo by vyráběl handmade, sám kupoval handmade (třeba ve více než 50 %) a nakupoval na skupinkách.

✖️ Alba, kam se vkládají věci k prodeji, jsou nepřehledná a je o nervy na nich něco lovit. V 90 % nejsou aktuální, už jsou ty věci buď prodané, nebo to jsou ležáky.

✖️ V 99 % se netrefíte se svým příspěvkem do vkusu človíčka, který je právě online a váš příspěvek uvidí – zde to souvisí s mírou organického zobrazování příspěvku. Pokud pod ním není nějaká živá diskuze a nejste na té skupině pečení vaření, neukáže se vám 90 % příspěvků vůbec. Proto je dost těžké „natrefit“ na kupce, kterému se ta věc líbí, který potřebuje vaši velikost a který je připraven koupit.

✖️ Nevíte, kdo na ty skupinky chodí. Kdo vaše výrobky okukuje, kdo stahuje fotky, kdo kopíruje. Vy se můžete snažit sebevíc, někdo pak uvidí váš „výrobek“, vy ho neprodáte, protože to jinak neumíte a dotyčný půjde, udělá kopii a protože třeba prodává jinde, začne ji prodávat také.

✖️ Z pohledu zákazníka handmade skupinky nefungují. Já osobně na nich chtěla nkoupit několikrát, ale nikdy se nepovedl. Naposledy jsem chtěla peněženku na míru, jediné, co jsem našla byly kousky co se mi nelíbily a na přím dotaz jsem dostala jen víceméně odpověď, najděte si alba a projděte si alba. Ale na to já nemám čas. Z praxe vím, že čím víc „překážek“ zákazníkovi hodíte pod nohy, tím spíš nenakoupí. Překážky jsou různé. Od nutnosti platby předem, po nutnost se sám někde hrabat v albech, sám se orientovat v ceníku. Lidi to nebaví.

✖️ Ty skupiny jsou mrtvé. Řeší se tam jen inzerce, nebo to jak prodat…Zákazník, skutečně takový, co tento kolotoč nebere, nebude mít sílu a čas se příspěvky prohrabávat.

✖️ A posledním bodem (ale našlo by se jich víc) je povědomí lidí. 90% lidí si pod pojmem handmade představuje něco, co je buď hrozně specifické, hrozně drahé nebo hrozně dlouho trvá. Pátrala jsem s dotazníkem mezi lidmi, kteří touto problematikou nežijí a zjistila jsem, že lidé nevnímají handmade jako součást života. Pokud se to vyrábí doma, tak se za to přeci nemusí platit takové peníze…

A stejně to dost často vnímají někdy i samotní tvůrci. To je ale na jiné povídání.

Jak to máte vy? Inzerujete na skupinkách? Máte úspěšnost? A jak vaši úspěšnost změříte?

Díky, toť moje krátké zamyšlení na tohle téma, které jsme s Katkou rozvedly včera ještě mnohem mnohem hlouběji. A jak vidíte níže, Katka je skutečně nesmírně šikovná a její tvorba je osobitá. Žádný Aliexpress.

P.S.: Tohle není reklama Katce, ale pokud tak zafunguje, budu jedině ráda, protože chci podporovat naše návrháře a tvůrce slowfashion jak jen to jde. Nechci, aby moje děti a jejich děti měli planetu znečištěnou textilním odpadem.