Před nějakým časem jsem se bavila s kamarádkou, která má doma „na koleni“ malinký e-shop. Měsíčně má cca 15 objednávek a mezi její kanály, které jí nejlépe prodávají patří Facebook. Mezi řečmi, které běžně vedeme mezi přáteli (jak rostou děti, jak jim rostou zuby, kde je jaké počasí… však to znáte ) jsem se poptala na to, jak se jí vede v e-shopu.

Čistě z profesionálního hlediska.

Občas její aktivity sleduji a tak mě zajímalo, jak to jde. A také mě prostě už nebaví takové ty „mimochodem“ řeči o počasí. 

„Na Facebook jsem si našla šikovnou holčinu“

Povídá. Na Facebook si našla šikovnou holčinu, která jí dělá za nějaký bártr příspěvky na Facebook.

A to je podle mě špatně.

Musím vám říct, že naprosto chápu důvody, které vás k tomu vedou. Málo času, hodně se sociálům věnujete, není to jen tak tam něco nahrávat. Zprávy a komunikace s fanoušky…. Je toho hodně.

Souhlasím.

Ale nesouhlasím s řešením, které malí živnostníci, handmade výrobci, provozovatelé menších e-shopů, často volí jako nejlepší k tomu, aby ušetřili čas.

Tedy s delegováním marketingu na Facebooku, postování příspěvků a připravování obsahu pro Facebook na další – často ne dobře zaplacenou a nezkušenou osobu.

A vysvětlím vám proč mám takový postoj.

Za prvé…

Malé podnikání je naprosto jiný organismus než velký firma o několika (desítkách a stech) zaměstnancích. Živnostník je úplně jiný level než například řetězec potravin. Marketing často stojí na jeho jménu, na tom jak komunikuje se zákazníky, na obsahu který pro fanoušky vytváří. Komunikace značky na sociálních sítích je často z hlavy samotného podnikatele. On ví, co zrovna potřebuje postovat, co říkat lidem a jak to chce říkat.

Také svůj bussines výborně zná.

A to si mnozí z těch, kteří předají správcovství svých facebookových stránek, které slouží k propagaci značky, člověka, jednotlivce, živnosti a k budování dobrého jména, neuvědomují.

Malý podnikatel, živnostník nebo potažmo tvůrce (prostě každý, kdo je na to sám) – má marketing většinou na jednom kanále a další nestíhá. Ale na tom kanále to dělá dobře, autenticky a většinou nenahraditelně.

A také si často neuvědomuje, že v jeho podnikání existuje spousta jiných možností, nebo činností, které se delegovat dají a nebudou mít na zisky větší vliv.

Za druhé…

Dobrý marketing, který děláte, nedokážete u druhého v takto malém měřítku zaplatit (stále se bavíme o podnikajících, kteří vydělají na živobytí, na materiály a na nějakou rezervu a tím končí) a proto je nesmysl se do toho v této fázi pouštět.

Jak to?

Vždyť každý na FB skupinách nabízí správcovství stránek za 1500 Kč, ne? Jsou studenti, kteří napíší texty, přidají fotky, odpoustují vám to. No pohoda. Ušetřené tři hodiny týdně.

Tohle je ale hovadina.

Nikdo nedokáže dělat váš marketing na sociálech tak dobře, jako vy za takové peníze. Proč?

Protože to nevychází finančně a nikomu se tohle kvalitně za takové peníze nevyplatí dělat. Což mnozí zjistí po několika pokusech a pak s tím seknou.

Za třetí…

A s tím souvisí i bod třetí. Nejen, že to nebude student umět tak dobře jako vy a za takové peníze, ale navíc to bude vypadat nevěrohodně, bude dělat chyby, bude postovat nesmysly, nebude reflektovat váš plán prodeje ani nebude reagovat na nastalé situace. 

Budete ho mít stále na telefonu, nebo budete stále kontrolovat. Nebude samostatný. Bude se vás muset stále ptát a vás to bude po čase štvát.

A hlavně, nejspíš mu to bude všechno jedno. Dostane svých 1500 Kč na účet a šlus. O to totiž jde.

A proto ještě jednou a znovu, (je to fakt důležité) opakuji..

Jim je váš bussines srdečně jedno. Vaše příjmy jsou jim srdečně jedno. Pokud jejich příspěvek nevyvolá dostatečné reakce, oni si půjdou v klidu na pivo. Nebudou se povalovat v posteli orosení hrůzou.

Co všechno obsahuje takové správcovství FB?

Tak hlavně hodiny a hodiny práce a příprav. Komunikace, analýz a testování. Ale pojďte se na to podívat popořadě, abyste rozuměli tomu, co opravdu zahrnuje ona správa facebookového profilu a marketing.

Co si udělám na FB sám?

  • Začínám přípravou na začátku měsíce, či kvartálu, co chci prodat a kolik toho chci prodat.
  • Dále pokračuji tím, že naplánuji aktivity na celý měsíc nebo týdny předem. Ještě ale nic nepostuji…
  • Poté si sednu nad tím, jak svoje plány odkomunikovat lidem na sociálech.
  • Rozepíšu si, jak propojím sociály s dalšími kanály – pokud nějaké mám.
  • Vytvořím představu o tom, co budu promovat nejvíce a jakým způsobem.
  • Zamyslím se nad texty, proberu fotky, vytvořím si návrhy v BM a příspěvky si rozplánuji.
  • Upravím kreativa nebo vytvářím kreativa.
  • Upravím a stříhám videa.
  • Vytvářím podklady pro Stories.
  • Podle propočtů některé posty podpořím určitým budgetem.
  • Vytvořím si navazující reklamy nebo sestavy.
  • Naplánuji další příspěvky na další týden.
  • Jakmile už akce probíhají, kontroluji denně sestavy a sleduji analýzu podporovaných postů.
  • Pokud je třeba, reaguji na komentáře.
  • Odpovídám na zprávy.
  • Kontroluji sestavy v BM a propagace.
  • Procházím a obnovuji Obchod na FB, aktualizuji neaktivní linky, procházím statistiky a vyhodnocuji.
  • Včas a vhodně reaguji na příspěvky a odpovídám.
  • Pokud je třeba reaguji na situaci v mém podnikání (například volná kapacita, zůstaly produkty skladem, co já vím..)

Čas: 15 hod/měsíčně

Hodinová mzda: 1000Kč/hod

Mzda: 15.000 Kč/měsíčně

Co mi bude uděláno za 1500 Kč

  • Projdu feed spravovaného profilu.
  • Projdu si e-shop nebo stránky profilu, který spravuji.
  • Zeptám se na představy a plán.
  • Pokud žádný není (což je většinou, protože málokdo svoje aktivity dokáže prostě sumarizovat na papír, jdu a vytvořím na celý týden nějaké příspěvky, které jsou k tématu. 
  • Vsunu pár příspěvků na pobavení publika.
  • Nasdílím do skupin.
  • Nejsem grafik a proto kreativa nevytvářím.
  • Jednou denně odpovím na komentáře.
  • Jedno za den odpovím na zprávy.

Čas: 5 hod/měsíčně

Hodinová mzda: 300Kč/hod

Mzda: 1500 Kč/měsíčně

Je to rozdíl? Je.

Dost markantní.

Bohužel živnostník na straně levé si ty peníze nevyplácí a proto svůj čas bere jako „navíc“ a přikládá této práci pramalý význam. Kdežto student na straně pravé si ty peníze vyplácet nechá. Často ale zjistí, že to není práce na 5 hodin a pokud to bude chtít dělat dobře a nebýt jen osinou v zadku, tak začne pracovat více hodin, než na jaké je s podnikatelem domluven. A následně přijde na to, že pracuje ani ne za 50 Kč/hod. Tak si řekne o více peněz. A tady vznikne třenice.

Podnikatel nedokáže vyštrachat větší budget a proto se často loučí po několika týdnech.

Proč nedelegovat?

V bodech?

  • Sníží se vám příjmy z tohoto kanálu (pokud je to váš jediný kanál, který je navíc profitabilní, tak jste víte kde..).
  • Zvýší se vám náklady.
  • Budete muset toho člověka zaškolovat – rovná se další čas navíc.
  • Budete ho muset kontrolovat – opět další čas.
  • Marketing nebude mít takovou kvalitu, jako když to děláte sami.

 

Co tedy delegovat? Když je toho moc?

Pokud chcete něco delegovat a víte, že to potřebujete. Už nemůžete zvednout ceny produktů, nemůžete zefektivnit systém balení a zasílání zakázek, není způsob, jak získat více času například právě při plánování marketingu (automatické vkládání postů, automatické odpovědi na zprávy, chatboti) nebo automatický e-mailing, tak delegujte takové činnosti, které:

  • může dělat cvičená opice – balení zásilek, chystání objednávek.
  • může dělat polocvičená opice – vkládání produktů na e-shop, sklady, objednávání u dodavatelů, odpovědi na e-maily.
  • udělá pouze expert – grafika, kodování, SEO, PPC a další velmi specifické obory, kde e jednorázově spolupracovat opravdu vyplatí, protože vy se takto expertní věci nikdy nenaučíte (pokud jste třba kadeřnice:-)

 

Kdo jsem?

Jmenuji se Helena Lachowiczová. Jsem marketingová specialistka na volné noze. Založila jsem značku oblečení pro děti  ŠiBaBi.cz.

Dále provozuji několik affiliate magazínů a vlastní kurz Jak na marketing na Instagramu.

Mezi moje specializace patří práce s malými podnikateli pro které dělám konzultace strategie marketingu, pomáhám jim nastavit technicky složité věci (SEO, PPC, Ads) a zefektivnit si svoji práci tak, aby měli volné ruce a více času na rodinu.